Thursday, February 07, 2008

Asyfa Rawiah Bahagian 9

Malam itu, selepas makan malam, aku duduk di luar sambil menghisap rokok aku membelek buku tulisan Ustaz Ismail Kamus. "Nama nama indah di dalam Islam" tajuk buku itu. Aku membelek helaian demi helaian. Mana mana nama yang sesuai, aku catatkan. Setelah beberap lama, aku putuskan satu nama yang pada aku cukup indah dan sesuai untuk baby.

Aku masuk ke dalam dan serahkan catatn aku kepada Queen.

"Nah, nama ni elok rasanya. Kalau ibu setujulah."

"Asyfa Rawiah... sedap bi. Apa maksudnya?" tanya Queen.

"Asyfa maksudnya penyembuh dan Rawiah sihat akal dan tubuh badan. elok sangat dah tu rasanya." Jelas aku.

"Emm bolehlah. Ibu suka Asyfa tu sedap bunyinya."

Dan sejak dari malam itu, kami memanggil baby dalam kandungan itu Asyfa. Queen tidak habis habis berdoa semoga Asfya selamat sejahtera. Setiap kali berdoa diusap usap kandungannya, dan setiap kali itu Asyfa akan bergerak gerak seolah olah memahami apa yang diperkatakan.

Malam lainnya, se;esai makan malam. Aku duduk bersantai di laur rumah. Sambil memegang pen kesukaan aku dan mula menysun bait bait kata. Seketika kemudian aku melangkah masuk dan menghampiri Queen yang sedang duduk di sofa sambil menonton tivi. Aku lihat Adib sudah lena sambil memegang selimut kesukaannya. Aku mengambil tempat di sebelah Queen dan membuka buku catatan aku. Aku tuju kepada helaian terbaru yang telah aku tuliskan sesuatu. Sambil memegang kandungan itu, aku mula membaca...


tuhan,
jadikan Asyfa Rawiah itu
pemberian yang baik
untuk kami

tuhan,
jauhkan Asyfa Rawiah itu
dari derita kesan ujian yang ditujukan
kepada kami

moga moga tuhan
solehah dia Asyfa Rawiah
di bawah pimpinan kami
demi iman kepadaMu
jadikan ia sempurna
mengikut tata ukuranMu

tuhan,
jadikan Asyfa Rawiah itu
mutiara sinar gembira dan penyembuh duka
buat kami yang sentiasa redha

bersambung...

1 Bangsawan Menatang Sembah:

from haloscan said...

BEAUTIFUL! Indah sekali...
izinni | 02.07.08 - 11:18 pm | #

terima kasih
kingbinjai | 02.08.08 - 11:04 am | #

Nama juga hebat.
Hakim Dirani | 02.09.08 - 5:11 pm | #

Tersentuh ...

Salam
BungaRampai | Homepage | 02.11.08 - 8:42 am | #

Gravatar Owh, akhirnya tahu gak apa sebenarnya Asyfa Rawiah! Cantik!
DeeN | Homepage | 02.12.08 - 1:04 pm | #

Gravatar cantik.
sedap disebut
sejuk didengar.
neeziee | Homepage | 02.12.08 - 1:31 pm | #

Gravatar Syahdu......
BP | Homepage | 02.13.08 - 10:39 am | #

Gravatar Amin.
bluecherry | Homepage | 02.13.08 - 9:02 pm | #