Monday, March 24, 2008

Trias Politica

Trias Politica adalah satu doktrin pengasingan kuasa yang berkonsep memisahkan di antara tiga badan utama iaitu Eksekutif, Legislatif dan Judikatif. Konsep ini merupakan ide pokok kepada asas pemerintahan sistem Demokrasi Barat yang juga banyak diamalkan di negara negara luar dan Malaysia adalah salah satu contohnya.

ide ini mula berkembang di Eropah pada abad ke 17 dan 18 Masihi. Trias Politica adalah anggapan bahawa kekuasan negara terdiri dari tiga tonggak kuasa yang utama iaitu :

1. Legislatif : yang membuat undang undang
2. Eksekutif : yang melaksanakan undang undang
3. Judikatif : yang mengadili/membicarakan undang undang

Di dalam Trias Politica, ketiga tiga tonggak kuasa ini tidak dibenarkan dipegang oleh hanya satu pihak bagi mengelakkan penyalahgunaan kuasa oleh mereka yang memerintah. Konsep ini pertama kali dikemukan oleh John Locke (1632-1704) dan Montesquieu (1689-1755). John Locke merupakan seorang ahli falsafah Inggeris yang telah mengemukakan konsep ini didalam bukunya Two Treaties on Civil Government (1690) yang ditulisnya sebagai kritikan terhadap kekuasan mutlak raja raja Stuart di Britain serta untuk membenarkan berlakunya Revolusi Gemilang pada tahun 1688 yang dimenangi oleh Parlimen Inggeris.

Locke berpendapat, 3 tonggak kuasa tadi harus dipisahkan antara satu sama lain, yakni tidak dipegang oleh seorang pemerintah sahaja. Selanjutnya pada 1748, ahli falsafah perancis, Montesquieu mengembangkan konsep ini dengan lebih jauh di dalam bukunya The spirit of Laws yang ditulisnya setelah beliau melihat depotisme raja raja Bourbon di Perancis. Beliau berpendapat bahawa seseorang akan cenderung untuk mendominasi kekuasan dan merosakkan keamanan masyarakat bila kekuasan terpusat ditangannya.

Demikian serba ringkas sejarah tentang sistem pemerintahan demokrasi yang diamalkan hari ini. Dan di dalam sistem ini, secara amnya merujuk bahawa tonggak utama yang menentukan kekuasaan eksekutif, Legislatif dan Judikatif adalah terletak di tangan rakyat dan bukan parti pemerintahan. Hanya di Malaysia sahaja ketiga tiga tonggak kuasa ini dibawah satu pihak pemerintahan. Disebabkan itulah kita dapat lihat, dalam arena politik amnya yang memmpunyai contoh paling jelas, keterangan pihak pembangkang tidak didedahkan malah media masssa dengan mudah memutarbelitkan satu satu kenyataan tanpa dapat rakyat menimbangi perkara yang sebenar. Walhal, dinegara barat, hak hak yang sama diberikan sama rata samaada kepada pihak pro atau pembangkang, jika pro berhak memdapat liputan media maka pihak pembangkang pun juga. Tidak ada birokrasi tidak ada prejudis. Sebab itu di negara barat, keputusan sesuatu undang undang ditentukan oleh rakyat bukan dari pemerintah.

Dan sistem kehakiman juga yakni Eksekutif dan Judikatif, juga terpisah antara satu sama lain, sebab itu kita lihat Bill clinton boleh didakwa kerana beliau tidak ada kuasa dalam 3 tonggak utama ini. Berbeza dengan Malaysia, dimana ia dikuasi dan dikawal oelh stau tangan sahaja.

Walau bagaiamnapun, sistem demokrasi bukan datang dari Islam. Asal ia datang dari manusia maka banyaklah kepincangannya. Allah telah menetapkan undang undangNya sendiri untuk kebaikan manusia, dan wajarkah, kita sebagai hambaNya menolak mentah mentah apa yang telah Dia tetapkan? Dan apa hukumnya kepada kita, bila reda dengan sikap pemerintahan yang mengaku Islam tetapi mempersendakan, memperlekehkan dan mengambil ringan tentang undang undangNya? Fikir fikirkanlah.

p/s : dengar dengar dorang nak bersemuka dengan bloggers ya? Bila ek?

1 Bangsawan Menatang Sembah:

from haloscan said...

nak bersemuka dengan bloggers? hmm... bersifat baik yang meragukan!
acciaccatura | 03.24.08 - 4:36 pm | #

Gravatar blog aku termasuk dalam senarai tak?

Boleh sponsor tiket? hahahaha

'pencabulan' trias politica berluasa di zaman mahathir. alahai
Khair | Homepage | 03.25.08 - 11:56 pm | #

Gravatar Salam,

Terima kasih entri ini.
BungaRampai | Homepage | 03.27.08 - 1:04 pm | #