Tuesday, July 24, 2007

Kiblat

Ahad lepas, aku membawa ayahanda bonda, bonda mertua, Queen dan Adib ke rumah baru. Saja nak melawat. Aku juga bawa bersama penunjuk arah kiblat. Tujuan sebenar nak tunjukkan rumah pada ayahanda bonda kerana mereka akan berpindah ke Ipoh esok.

Sampai di sana semua teruja melihat rumah baru. Macam macam komen dan cadangan. Kemudian datang kontraktor mempromosikan produknya. Tanya macam macam. Rumah kosong, bila bersuara akan bergema. Jadi bila banyak suara maka banyaklah gemanya. Aku jadi pening, mereka semua di dapur berborak dengan kontraktor, tanya macam macam. Aku melarikan diri ke ruang tamu. Aku keluarkan alat penunjuk kiblat dan cuba menentukkannya. "82 darjah tau." teringat aku pesan ayahanda mertua. Tapi aku tak pernah guna alat ni, kalut sikitlah jadinya.

Aku panggil Queen tanya macam mana nak guna, tapi dia macam tak dengar. Aku panggil ibu mertua, pun sama macam tak dengar, aku panggil ayahanda bonda pun sama juga, mereka leka dengan kontraktor itu. Aku jadi sedikit bengang. Aku cuba menelaah sendiri alat itu. Akhirnya dapat juga aku guna alat itu. Untuk kompem nanti aku tunggu matahari.

Malam pukul 8, aku sedang leka tengok berita. Tiba tiba Queen menyapa aku.

"Bi, tadi tak check kiblat tak?"

"Poodah!" kata aku.

Kemudian bonda mertua keluar dari biliknya. Dan Queen pun berborak dengannya dan utarakan tentang permasalahan tengok kiblat. Dan bonda mertua pun tanya, "Check ke tak tadi?"

"Poodah!" jawab aku. Dalam hatilah.

p/s : perbualan aku dan Queen telah aku editkan untuk kesesuaian blog ini. Sekian terima kasih.

0 Bangsawan Menatang Sembah: