Tuesday, July 31, 2007

Kunci

Semalam hujan lagi. Ah tak siap lagi nampaknya grill aku. Pukul 10 aku telefon si Heri, risik risik, grill belakang dah pasang katanya. Alhamdulillah. Tengahari aku pergi check, nampaknya semua ok. InsyaAllah esok siap semuanya. Petang aku telefon si Heri lagi, grill depan dah pasang katanya. Alhamdulillah, so esok boleh pasang lampu dan kipas.

Selepas solat Maghrib, aku turun bawah, bukak pintu dan menuju ke kereta. Aku perlu susun 5 biji kipas dan 14 lampu.

Tit tot!

Bunyi alarm kereta aku. Aku buka pintu pemandu dan masukkan kunci dan tiba tiba hati aku menegur, "Oi oi yang kau nak start kereta tu apsal? Bukan nak pergi kerja!"

Ya tak ya juga! Lalu aku tinggalkan kunci kereta tu tergantung di situ. "Nanti jangan lupa kunci tu, kereta ni dah lah lock sendiri kang tak pasal pasal kena pecahkan cermin lagi." pesan hati aku.

"Yelah yelah" jawab aku acuh tak acuh.

Aku kemaskan bonet. Dan angkut satu satu 5 biji kipas dan 14 lampu masukkan semua ke dalam bonet. Oh tidak, kipas semua aku letak di seat belakang. Sepanjang pekerjaan aku itu, hati aku tak habis habis mengingatkan pasal kunci kereta. Bising betullah!

Selesai kerja, aku tutup bonet dan pintu pemandu dan berlalu menuju ke pintu rumah.

"KUNCI!!!" jerit hati aku.

""AAAALAAAMAAAAK!!!" sambut aku.

... kunci kereta..

Ada kat tangan aku ni. Ha ha.

0 Bangsawan Menatang Sembah: