Saturday, December 22, 2007

Asyfa Rawiah Bahagian 1

"Bi, ibu dah bersedia untuk anak kedua pula." Kata Queen membuka bicara. Aku memerhatikan Adib yang pada waktu sudah berusia setahun 2 bulan. "Cepat je dah besar" bisik hati aku. Aku masih tidak menyambut pembuka bicara itu.

"Bi.." panggil Queen.

"Hmph." Jawab ku pendek. "Kompem ke, kewangan kita pun tak beberapa baik ni." jelas aku.

"InsyaAllah boleh."

Hari hari kemudian berlalu seperti biasa. Tiada perkara yang menarik. Sekadar kerja dan berblog. Baru baru ini, adik perempuan aku, kene ugut oleh majikannya. Aku bertegas menyuruh dia buat laporan polis tapi adik aku yang seorang ini memang degil. Taknak dia. Puas aku pujuk, tapi dia nak bayar juga sebulan gaji. Apa nak buat? Sedar sedar dah bulan 6. Vovin ada menghubungi aku. Ajak aku baca sajak pada malam Maskara. Entah mengapa aku Ok je, walhal bukan aku tak tahu, aku ni memang jenis yang gelabah gila bila berjumpa dengan Mic. Ah lantaklah. Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar.

"Iqbal, next week kita pergi Alor Setar boleh?" tanya En. Asin, HOD aku. Entah bila masa entah dia ni masuk workshop aku, sedar sedar terpacul je depan muka pintu opis aku. Terkejut beruk juga aku.

"Alor Setar? Saya ngan En. Asin je ke?" tanya aku.

"Tak, tiga orang pergi, saya, kamu dan En Zali Subang. Ok?"

"Ok. No problem."

En Asin, kemudian menerangkan serba sedikit tugas yang perlu dilaksanakan setiba di Alor Setar. Mengikut rancangan, En Asin akan bertolak dahulu pada hari Ahad, diikuti oleh aku dan En. Zali pada hari Isnin.

Aku bersandar sambil memejamkan mata setelah En Asin keluar dari opis aku. Aku senyum sendiri. "Alor Setar, Seminggu. Alhamdulillah dapatlah duit poket sikit."

bersambung...

0 Bangsawan Menatang Sembah: