Monday, May 14, 2007

Ugut

Sabtu, 12 May 2007.
Aku ke Ampang, seperti selalu. Berita yang diterima kali ini, adik aku diugut oleh majikannya. Bukan hari ini, tetapi selalu. Adik aku yang perempuan ini dikerah bekerja hingga pukul 11 malam, termasuk hari sabtu. Sudahlah bekerja sampai larut malam, esok paginya mesti hadirkan diri di pejabat sebelum pukul 7:30 pagi. Setelah beberapa bulan begitu adik aku pun tak tahan. Maka berkira kiralah dia mahu berhenti. Agaknya, gerak hati adik aku itu telah dibaca oleh majikannya dan dia pun menghamburkanlah kemarahannya. Dan diugut adik aku kata kalau adik aku berhenti dia akan cari adik aku walau dimana juga. Dan katanya lagi dia akan report pada polis.

Maka hari Sabtu dan Ahad itu jenuhlah aku meyakinkan adik aku supaya jangan takut. Dia tak boleh buat apa apa. Lalu adik aku terus siapkan surat berhenti. Notis 24 jam. Aku kata notis 24 jam ni leceh. Tapi disebabkan dia tak tahan, maka aku pun relalah dia menghantar surat berhenti 24 jam setelah airmata yang bergenang itu terbit sedikit demi sedikit. Tampak jelas di wajah adik aku, depresi yang melampau akibat tekanan secara mental yang diberikan oleh majikannya. Aku sarankan supaya aku dan abah mengikut sekali waktu dia menghantar surat ityu. Dan dia bersetuju.

Ahad, 13 May 2007 pukul 23:00hrs
Abah telefon katanya, tak perlu ikut. Adik aku akan letak notis itu di dalam bilik bosnya dan akan keluar secepat mungkin bagi mengelakkan dari di soal. Aku ikut jelah walaupun aku tak beberapa setuju dengan rancangan itu.

Isnin 14 May 2007, pukul 06:00hrs
Aku bersiap siap hendak ke pejabat. Hati aku tidak tenang. Mahu saja aku menemankan adik aku itu. Tapi pada fikiran aku, takpelah abah ada. Aku pun terus je pergi kerja. Sampai di pejabat, pukul 9 pagi aku telefon ayahanda tanya keadaan. Ayahanda kata adik aku kena tahan. Tak sempat keluar. Aku tanya ayahanda aku dia di mana? Di pejabatnya katanya.

"Laaa kenapa abah tak ikut?!" soal aku

"Dia kata boleh handle?" jawab ayahanda aku.

"Tak kira la seelok eloknya biarlah abah ada kat situ takut apa apa terjadi!" kata aku

Pukul 11, ayahanda telefon dia suruh aku telefon adik aku. Aku dengan pantas menelefon adik aku. Terdengar suara tangisannya ketika dia menjawab panggilan telefon. Adik aku jelaskan mereka meminta dia menandatangani surat perjanjian mengatakan dia akan membayar dua bulan gaji disebabkan notis 24 jam. Aku tidak mengizinkan adik aku sign borang itu. Dia kata tak tahan dah dorang ugut ugut dia. Aku sekeras kerasnya tak bagi dia sign. Aku suh dia tunggu, aku on the way ke pejabat dia. Kemudian aku msg kepada ayahanda suruh dia pergi dulu ke pejabat adik aku. Aku kemudian meminta kebenaran dari HOD aku untuk mengambil half day.

Pukul 12.10 tebngahari aku pecut dari Sepang ke Jalan Ampang. Pukul 1:20 ayahanda telefon aku kata dah settle. Adik aku tengah turun dari pejabatnya jumpa di Ampang park. Sejurus aku sampai di Ampang Park, terus berjumpa dengan mereka dan adik ceritakan segalanya. Katanya mereka paksa sign. Bila adik aku kata tunggu abah datang, majikannya kata buat apa beritahu abah? Kalau abah you datang kita tak akan bagi dia masuk. Dan adik aku cerita lagi ugutan ugutan majikannya. Berikut adalah ugutan mereka :

- Lepas ini I akan cari your new boss than I'll inform dia apa yang dah you buat kat I.
- Kenapa you nak jawab call? (sewaktu ini adik aku nak menjawab panggilan aku dan ayahanda) sign je tak payah nak jawab jawab call.
- you tak boleh resign 24hours. Kerana kerja ini you sorang je buat.
- Kalau nak masuk court pun masuk courtlah! I nak report polis.

Akibat di asak bertalu talu secara mental, adik aku pun mengalah dan sign. Aku menjadi sangat bengang mendengar cerita adik aku. Dahlah dikerah tenaga adik aku sesuka hati, diugut lagi pastu nak berhenti buat macam ni pulak. Manusia bangsat apa macam ni? Kalau ikut hati aku yang gila ni mahu sahaja aku ke bangunan MCA itu dan amukkan segalanya. Aku yakinkan adik aku suruh lawan. Ayahanda aku pun begitu. Aku suruh ayahanda aku bawa adik aku pergi ke Jabatan Perusahaan dan buat report atas kesalahan :

1. Peras ugut
2. Mentally torture
3. Trauma

If they want to fight, lets fight! Walaupun termaktub dalam undang undang Jabatan Buruh, pekerja yang mempunyai tangga gaji lebih dari RM1500.00 tidak berhak claim overtime tapi wajarkah kalau tiap tiap hari selama beberapa bulan dikerah utnuk bekerja dari 7:30 pagi sampai ke 11 mlm hatta sabtu sekalipun? Yang menjadi lebih menyakitkan hati, apsal nak uguit ugut adik aku?! Aku berkira kira mahu membuat aduan samada di TV3 atau suratkahbar. Apa pandangan kalian? Sila berikan pendapat yang bernas supaya dapat aku gunakan untuk melawan bangsat bangsat itu. Oh ya, ada sesiapa yang kenal peguam? Boleh aku guna untuk minta nasihat.

Nama kompeni yang bangsat itu : INTELEK, Your recruitment Specialist. Teletak di dalam Wisma MCA Jalan Ampang.

0 Bangsawan Menatang Sembah: