Monday, March 19, 2007

Akal Dan Otak

1. TV3 telah berjaya menjadi kaunter pengaduan. Jika kau ada apa apa masalah tentang hal yang melibatkan badan kerajaan, boleh buat aduan kepada Tv3. Syaratnya mudah sahaja, pastikan kau orang telah membuat aduan polis, dan aduan kepada badan badan kerajaan yang lain telah ditolak 3 4 kali. Dan sehari selepas masalah anda disiarkan, maka sekonyong konyong itu juga bagai magis, turunlah pihak yang bertanggungjawab menjawab permasalahan anda. Jika diperhatikan ini tandanya apa? Ini tandanya pihak terbabit tidak menjalankan tugas yang baik, tidak relevan, lembab dan makan gaji buta. Siapa mereka? Pihak pembangkang kah?

2. Kita disumbatkan fakta tentang kedamaian. Kesejahteraan. Negara kita selamat. Hakikatnya bila kita beli suratkhabar, pasti ada sahaja berita tentang pembunuhan, rompak, rogol, ragut, bunuh diri dan sebagainya. Cuba kau beli semua suratkhabar, dan kau buat statistik berapa jumlah perkara di atas berlaku dalam seminggu, dan aku nak tengok samaada terbit kerisauan di hati kau atau tidak.

3. Sharizat kata kenapa nak hukum perempuan sahaja? Kita harus hukum juga si lelaki kerana terjadi kes buang anak merata rata. Cuba kau fikir, jika tindakan diambil ke atas pihak lelaki, akan selesaikah masalah sosial yang berat ini? Akan tersimpankah anak anak luar nikah dari terbuang seperti selalu? Apa yang susah? kembalilah kepada Al-Quran dan Hadis. Jalankan hukum Allah. Adakah kau mengatakan hukum Allah tidak relevan? Aku rasa, kebodohan adalah satu kriteria yang teramat penting untuk menjadi seorang menteri. Cara dia memakai tudung sudah menampakkan betapa ceteknya ilmu agamanya. Orang begini nak memimpin kita? Huh!

Berfikir, gunalah akal, bukan otak!

0 Bangsawan Menatang Sembah: