Wednesday, March 21, 2007

Tanam

Rabu 21.03.2007

Semalam di dalam Kosmo! Terbaca satu ruangan berkisar seorang Datin yang mahu ke Kutub Utara. Tapi yang menarik perhatian aku ialah, beliau berhasrat menanam senaskah Al-Quran di sana. "Supaya orang tahu, orang islam pernah sampai ke sini." katanya.

Apahal minah ni?! Allah turunkan Al-Quran itu bukan untuk ditanam. Ia untuk dibaca! Rasulullah tinggalkan Al-Quran dan hadis untuk kita bukan untuk ditanam, tapi untuk dijadikan panduan, pentunjuk jalan, pedoman dan Al-Quran itu simbol kesucian agama kita. Apakah layak sesuatu yang suci itu letaknya di dalam tanah?! Macam mana nanti, tempat yang kau tanam Al-Quran itu, ada orang kencing kat situ? Atau seekor beruang membuang najisnya di situ?

Apsal kau tak tanam tasbih ke, sejadah ke, pinggan mangkuk bertulisan jawi ke, cincin kokka ke, kaligrafi ke, paling bangang pun kau tanam la IC kau tu! Ini tanam Al-Quran pulak seolah olah macam nak tunjuk Al-Quran dah mati, kena tanam. Masa Malaya ini dijajah ada kau dengar mamat mamat putih tu tanam Bible?!

Bangang!


0 Bangsawan Menatang Sembah: