Monday, April 02, 2007

Anggur

Isnin 2.04.2007

Azlina kata, penganggur harus memandang ke Asean. Cari peluang kerja di sana, jangan mengharap kerja di Malaya semata mata. Betullah kata beliau, pasal kat Malaya mana ada kerja lagi dah.

Tapi kenyataannya itu cukup tidak matang. Malaya melahirkan berapa puluh ribu graduan saban tahun? Penat penat belajar alih alih kemahiran dan kepandaian mereka kita "eksport" pula ke negara luar. Dah tu bila Malaya nak maju? Tapi betullah kata beliau, pasal kalau kerja kat Malaya pun dengan kompeni asing. Yang dapat manfaat pun dia orang kita kutip cukai je. Jadi, samalah seperti bekerja di negara mereka.

Bagi negara berstatus maju, kita perlu sekurang kurangnya 4 syarikat RND milik negara seperti ketenteraan, perubatan, domestik dan industri. Tapi kita apa ada? Hutang sahaja... Jika tenaga mahir seperti ini tidak bekerja di negara sendiri, di syarikat milik negara, adalah satu pembaziran yang besar.

P/s : Masa aku menganggur 3 bulan dulu, sepanjang tempoh itu 80 resume aku hantar ke 80 kompeni. Hanya 3 yang panggil temuduga. Dan 1 yang menerima.

0 Bangsawan Menatang Sembah: