Wednesday, April 11, 2007

Yin

Kisah ini tidak asing lagi. Malah ia kerap dipaparkan di kaca tivi. Malah kita setiap hari menunggu dan mengambil tahu perkembangan kisah kehilangan adik Nazrin. Malah, ada juga di kalangan kita yang lancang mulut mencemuh.

Sebelum kita pergi jauh, aku ingin mengambil kesempatan di isen kali ini, untuk memberitahu, bahawasanya, aku memandang hina kepada sesiapa yang telah menghantar sms yang menghina, mencemuh dan memaki hamun kepada keluarga malang ini dengan mengatakan mereka tidak pandai jaga anak. Jaga jagalah, Allah itu maha adil. Aku juga beranggapan kalian yang spesis ini, tergolong dalam golongan yang berfikiran dengkel.

Nasi sudah hangit, apa yang perlu dilakukan ialah mencari penyelesaian bukannya lancang mulut kemelayuan kamu itu yang harus diperdengarkan. Yang utama ialah Yin sudah hilang, dan kita seharusnya bekerjasama menyelamatkan keadaan. Jika kau tidak mahu membantu duduk sahajalah diam diam.

Kita saksikan pelbagai pihak turut campur tangan membantu keluarga tersebut. Dan terbaru, Pemuda UMNO bersama Mat Rempit berganding bahu menghulurkan bantuan. Tiba tiba aku jadi malu. Tiba tiba aku rasa tercabar. Bloggers, bagaimana?

Aku tahu, kita punya masa yang terhad. Namun kamu lupa satu perkara. Kita Bloggers. Kita sebenarnya dalam satu kesatuan, walaupun tidak diiktiraf secara nyata, namun di mana sahaja kita berada, atau siapa sahaja kita disebalik skrin monitor, samaada kamu blogspot, worpress, blogdrive, yahoo 360, esasterawan dan lain lain asalkan kamu Bloggers, maka kamu, aku dan kita semua di dalam satu ikatan yang sama. Kerana di dalam blog tiadalah istilah perkauman dan tiada kekitaan.

Jadi, di isen kali ini, aku ingin mengajak kamu, supaya menghulurkan 10 minit kepada keluarga terbabit. 10 minit, bermula dari sekarang, aku mahu kamu lakukan 2 perkara :

1. tutupkan mata, niatkan di dalam hati dengan ikhlas semoga Allah pertemukan Yin dengan keluarga mereka dengan selamat dan kemudian, bacalah Al-Fatihah. Boleh? Mari, kita sama sama tunjukkan pada dunia, blog bukan sahaja medan mengkritik, tetapi juga medan kemanusiaan.

2. Copy link gambar di atas dan paparkan ia di dalam blog kamu sebagai tanda sokongan padu kita. Sebagai tanda niat kita mahu Yin kembali kepangkuan keluarga dengan selamat.

Sedia? Mula.

Al –Fatihah.

P/s : Semoga dengan keikhlasan kita semua baik di alam nyata dan maya, Yin akan pulang dengan selamat. Amin.

0 Bangsawan Menatang Sembah: