Tuesday, April 17, 2007

Pui

Hari ini, Selasa 17/04/2007. Aku cuti. EL. Cukai jalan dah tamat. Kena perbaharui. Sebelum aku perbaharui cukai jalan, aku kena ke CIMB bagi mengambil geran. Pui.
CIMB itu pula berada di Wisma Nusantara. Kat mana tu? Kat KL Tower katanya. Aku pakir kereta di LRT Taman Melati, dan naik LRT turun di KLCC. Dari situ aku fikir nak naik teksi sahaja. Teksi pertama aku tahan, dia tak tahu. Teksi kedua, pemandunya warga India. "Saya rasa macam pernah pergi Wisma Nusantara ni. Naiklah." katanya. Aku pun apalagi, naiklah. Ingatkan memudahkan kerja. Tapi lebih melecehkan. Tambang aku tengok dari RM2.80 dah ke RM3.00 lebih. Tak boleh jadi ni. Dari asyik berpusing pusing je aku pun telefon CIMB. Tanya kat mana tempatnya. "Depan KL Tower" katanya. Walhal, pemandu teksi-yang-mengaku-tahu -itu sudah berpusing di tempat itu. Aku pun menunjukkan tempatnya. Dan dia tak habis habis meyakinkan aku yang dia pernah sampai di situ. Akibatnya, aku kene RM4.80. "Betullah sini, saya memang pernah sampai sini." katanya lagi. "Poodah!" kata aku. Dalam hati. India, tahu tahu sahajalah. Pui.
Urusan mengambil geran selesai. Aku uruskan Insuran di situ sekali, senang. Cukai Jalan kena pergi JPJ juga pasal kalau aku buat di situ, kena ambil esok. Apahal? Insuran aku kena bayar RM277.34sen. Pui.
Selesai urusan di CIMB. Aku perlu kembali ke KLCC. Sebelum itu aku sms 2 orang sahabat, mana tahu, dapat makan tengahari bersama. Takde balasan. Dari CIMB aku ingat nak naik teksi. Tengok, jalan jem. Aku berkeputusan berjalan sahaja. Jimat RM5.00. Masuk dalam KLCC, nak ke LRT sempat juga aku jeling jeling tengok kerongsang. Aku berhenti di satu gerai. Tanya berapa harga kerongsang yang di jual. "RM128.00 Incik"katanya. Pui! Aku teruskan perjalanan. Jumpa satu gerai jual eksoseri wanita. Ada kerongsang. Tak sampai seratus pun. Aku amik satu. Bentuk bunga, warna jingga. Ok lah. Oi oi, bukan aku nak pakailah, aku nak hadiahkan pada Queen! Korang ni! Aku naik LRT menuju ke Gombak, belum ada jawapan dari sahabat aku yang 2 orang itu. Pui.
Sampai Taman Melati, perut dah keroncong. Aku gagah juga menuju ke JPJ Wangsa Maju. Dapat hidupkan Cukai Jalan. Alhamdulillah. Sekarang aku perlu naik atas membuat pembatalan hak milik pula. Tengah beratur ambil nombor, barulah sahabat sahabat aku membalas sms. Apa barang aku dah kat Gombak! Nak buat pembatalan hak milik kena isi borang. Tengah tengah isi itu, datang satu Singh minta nak buat pembatalan hak milik. Dan akak kaunter itu bagi borang yang sememangnya bertaip dalam Bahasa Melayu.
"Do you have this in english version?" tanya Singh itu.
"No no you have to fill up the form" kata akak itu.
"Yes yes, but do you have this form in english because I dont understand Malay, Im from India." kata Singh itu.
"Ha?" tanya akak itu.
"Pui." aku. Dalam hati.
Sebelum sempat aku menyampuk, datang seorang lagi akak memperbetulkan keadaan. Nasib baik, kalau tak memang kena sebakul dengan aku. Siap isi borang, ambil nombor. Sekali offline la pula! Hampeh betul. Aku disuruh datang esok. Apa barang ni? Aku dah mula panas. Sewaktu memeriksa geran kereta aku, terbukti kereta aku dulu tukar hak milik di Pahang. Dah tak pasal pasal aku kena ke Pahang pula nak batalkan hak milik. Tak dapat buat kat Wangsa Maju. Tak boleh centralised ke? Soal aku dalam hati. Pelik betul. "Habis kak, nak buat pembatalan ni bila bila boleh?" soal aku, yalah, bila pula aku nak pergi Pahang?
"Ha'ah tak kisah."
"Takde denda?" soal aku.
"Takde. Bila bila boleh."
Kalau begitu, 5 tahun lagilah jawabnya aku buat. Ha ha ha.

0 Bangsawan Menatang Sembah: