Wednesday, April 25, 2007

RM6.00

Dari hari Isnin lalu, 23.4.2007. Aku diwajibkan untuk menghadiri kursus "Air Legislatian and Airworthiness Requirements" oleh kompeni aku bagi memenuhi kriteria DCA, selama 4 hari. Kursus dilangsungkan di Subang Perdana, dijalankan oleh APR Sdn Bhd.

Seperti hari Isnin, semalam, aku singgah di restoran berdekatan bagi menikmati sarapan pagi. Aku memesan roti kosong satu dan teh tarik. Selesai makan, aku membuat pembayaran. "Roti kosong dan teh tarik." kata aku ketika berada di cashier kaunter,

"RM2.40" kata akak cashier.

Mak ai! Mahalnya, getus aku. Takkanlah teh tarik dengan roti canai sampai RM2.40?!

"Ada air?" tanya akak cashier.

"Err... kan dah sebut tadi? Roti kosong dan teh tarik?" aku.

"Ooo roti kosong ke? RM1.40" katanya.

Laaaa pekak rupanya. Kursus bermula pukul 9:30 pagi dan meleret leret hingga ke pukul 1.20 tengahhari. "Wei! bila nak benti ni!" jerit hatiku. Lapar tu! Tepat 1.25 tengahari, kursus dihentikan untuk makan tengahri. Aku pergi lagi ke restoran tadi. Malaslah nak pergi jauh jauh. Aku makan nasi+telur sambal+sayur kacang buncis dan air limau suam.

Selesai makan, aku membuat pembayaran. Masih lagi akak cashier yang sama. "Aaaa nasi, telur goreng, kacang buncis dan limau suam." Kata aku.

"RM6.00" kata akak cashier itu tanpa ragu ragu.

"Mak ai! Makan telur pun RM6.00 ke?!" terkejut aku. Aku pun kira duit seringgit yang tebel di tangan aku. Pastu aku terfikir, takkanla... "Kak, makan telur pun RM6.00 ke?!" tanya aku tak puas hati.

"Lauk apa tadi?" tanya akak cashier.

"Nasi, telur, sayur kacang buncis air limau suam." terang aku, hati dah mula panas.

"Takde ikan?"

"Takde!" aku.

"Ooo ingat ada ikan tadi. emm RM3.50" kata akak cashier.

"Dah saya tak sebut ikan, takde ler namanya!" kata aku, bengkek. Dan akak cashier memulangkan baki dengan muka tak puas hati dengan kenyataan aku. Sah pekak!

Cuba bayangkan kalau pelanggan main bayar je, senang senang je dapat duit lebih. Cis!

0 Bangsawan Menatang Sembah: