Monday, April 23, 2007

Igau

“kita akan pertingkatkan dan memperbaharui undang undang yang sedia ada bagi membenteras jenayah!” ucap Lah disatu persidangan. Kedengaran tepukan gemuruh merayap disetiap inci dewan dengan kelajuan bunyi.

Aku, seperti selalu hanya memandang tepat ke arah Lah. Namun pandangan aku, seperti selalu, sia sia. Tidak pernah berbalas.

“Ada cadangan?” soal Lah.

Ah! Ini peluang yang baik. Aku tidak akan mensia siakannya. Bagaikan jari yang terkena paku, tindakan refleks pantas memberi arahan kepada jari suaya mengelak, begitulah cepatnya aku mengangkat tangan untuk memberi cadangan.

“Ya. Kamu. Errr... sapa nama? Dari mana?” Tanya Lah terpinga pinga

Aku hanya tersenyum. Bukan manja. “Nama saya Rakyat.” Kataku.

“Yang berhormat. Saya ada satu cadangan. Memandangkan sudah berpuluh tahun undang undang manusia menerajui dunia, telah terbukti ia tidak memberi sebarang manfaat. Malah ianya, tidak memberi sebarang jaminan keselamatan, keadilan dan kebebasan kepada manusia itu sendiri. Telah banyak kita saksikan makin diperkuatkan undang undang itu, makin banyak jenayah yang berlaku. Oleh kerana itu, saya menyarankan kepada dewan dan Yang Berhormat supaya kembali semula kepada hukum yang telah Allah sediakan untuk kita. Apa pun, Dia lebih mengetahui apa yang baik untuk hambaNya.”

Namun cadangan aku, disambut dengan gelak ketawa seluruh dewan. Ketukan ketukan meja berselang seli dengan gelak tawa itu. “Tak relevan! Tak relevan!” jerit mereka.

Lah, hanya ketawa kecil. “Baik, baik. Diam semua.”

Seketika, dewan menjadi reda.

“Dengan ini saya sendiri mencadangkan supaya cadangan ditutup!”

Serentak, dewan kembali gamat. Bukan dengan gelak ketawa. Tetapi dengan tepukan gemuruh.

Dan rakyat, tetap juga begitu. Terkebil kebil.

P/s : Aku sedikit sibuk minggu ini. Mengejar untuk menyiapkan tugasan DBP. Menghadiri kursus dari hari ini hingga khamis. Dan had masa dalam penggunaan internet. Maaf, tidak dapat menjenguk ke blog kalian. Aku tebus bila lapang nanti. Maaf. Aku rindu pada kalian...

0 Bangsawan Menatang Sembah: