Wednesday, April 04, 2007

Saman, Masjid Dan Meeting

Rabu 4.03.2007

"Hafiz kau tolong buat ni jap." Pinta aku kepada Hafiz.

"Buat apa? Aku nak pergi bayar saman ni" Dalih dia.

"La kau ni, bawak motor pun boleh kena saman ke?" aku.

"Wei kalau aku bayar saman kat masjid tu boleh tak?" tanya Hafiz.

Apa ke jadahnya pulak nak bayar saman kat masjid?

"Masjid? Ntah. Setahu aku masjid bayar zakat bolehlah. Tak tahu pula aku boleh bayar saman?" aku.

"Ha ha ha kau ni. Balai polis kat masjid tula!"

"Ooo. Ntah, boleh kot. Kau nak pergi sekarang ke?"

"A'ah, aku nak pergi lah ni."

"Kan ke ada meeting?" ingat aku.

"Meeting kensel." jawab Hafiz sambil tersenyum dan bergegas keluar dari workshop. Tinggallah aku sengsorang menyiapkan kerja. Tidak sampai 5 minit, pintu workshop dibuka dan aku nampak Hafiz masuk sambil tersengih.

"Oi, cepatnya kau pergi bayar saman?" tanya aku.

"En. Asin (HOD) tak bagi keluarlah. Ada meeting kejap lagi."

Ha ha. Tulah cakap aku tak nak dengar. Ha ha.

0 Bangsawan Menatang Sembah: