Monday, August 06, 2007

18SX

Penat. Belum Hilang.

"Pindah is pindah. Maskara is Maskara." kata aku pada Queen. Hakikatnya, aku terbayang bayang bantal dan tilam sepanjang acara Maskara berjalan.

Pukul 7 aku dah terpacak kat Rumah Pena. Tiada sesiapa pun di situ kecuali aku. Cis! Takpe. Aku download segala peralatan yang nak aku gunakan untuk persembahan nanti. Meja kanak kanak dan juga patung seekor kucing. Kedua duanya Adib punya. Dan Adib meraung raung masa dia nampak aku letak patung kucing itu di dalam bonet kereta. Memang dia sayang betul patung tu.

"Alaa kejaplah papa pinjam kejap ya?" pujuk aku.

Dan dia tetap meraung.

Aku menanti kemunculan En. Fadhli Akiti kerana aku perlukan Laptop dia. Persembahan aku memerlukan Laptop. Aku membaca sajak bersama dengan pertunjukan visual. Pukul 830 dah ramai yang datang. Banyak muka yang aku tak kenal. Kerana ramai peserta yang mengambil bahagian datang lewat sudahnya aku jadi peserta kedua. Alahai.

Persembahan dimulakan dengan dendangan lagu oleh Anjang and the gang. Kemudian aku dengan bantuan En. Fadhli. Alhamdulillah. Aku tak gabra sangat. Tapi lepas persembahan, aku terus keluar. "Tu Prof. Dr. Irwan" tegur Amir pada aku. "Mana? Mana?" tanya aku sambil menjenguk kepala dalam rumah. "Tu" tuding Amir. "Oooo." kata aku setelah melihat Prof sedang duduk dan disebelahnya ada seorang perempuan bertudung, dan aku kira itu Cikgu Hasimah isteri beliau. Wah macam pengantin pula aku tengak. He he he.

Apa pun malam itu aku tidak mengambil sebarang gambar. Kenapa? Entah aku takde mood nak mengambil gambar. Tapi ramai yang mengambil gambar aku. Penat aku posing ha ha ha. Dan persembahan Dahrie paling aku kagum. Ramai yang baca sajak malam itu dengan gaya masing masing yang aku kira cukup memukau. Aku terasa sangat kecil. Aku batalkan hasrat nak baca sajak masa sesi open mic. Prof. Dr. Irwan kemudiannya dijemput untuk membaca naskah. Dan gaya persembahan beliau sangat memukau dan mencuit hati. Aku kagum.

Banyak jualan buku malam itu. Dan ada buku yang percuma. Macam biasalah, aku hanya tertarik pada yang percuma ha ha ha. Apa pun aku gembira pada malam itu kerana hajat aku untuk berjumpa dan bersalam dengan Prof. Dr. Irwan tercapai. Oh ya aku sedikit kecewa kerana malam itu banyak yang baca sajak dan naskah berbaur 18sx.

Tunggu, Maskara ke 4. Aku, elmaaniq dan Esis akan mempersembahkan sebuah sajak berkonsep teater. Datanglah.

0 Bangsawan Menatang Sembah: