Wednesday, August 29, 2007

Pernah

Pernah tak kalian berhadapan situasi di mana kalian hendak membeli satu satu barang yang kalian tidak tahu apakah namanya dan menghadapi kesukaran menjelaskan benda itu kepada si penjual?

"Bos itu yang cungkil simen tu ada ke?" tanya aku kepada mamat kedai hardware.

"Ada ada." jawab dia sambil pergi mengambilnya. "Ni ka?"

"Eh bukan bos," kata aku setelah melihat dia menunjukkan alat yang membancuh simen. "Saya mahu itu barang yang boleh cungkil simen dari lantai tu"

"Pergi ambil scrapper!" jerit mamat kedai hardware kepada pekerja indonesianya.

"Oooo scrapper nama dia." aku. Dalam hati.

Pernah juga ke kalian, berhadapan dengan situasi, di mana kalian tahu nama barang itu dan tiada masalah untuk menjelaskan secara terperinci tentang barang itu tetapi si penjual pula tidak tahu apa barang itu sedangkan kedai dia memang menjual barang itu?

"Bos PSU ada?" tanya aku kepada mamat kedai komputer di Low Yat.

"PSU? Apa tu?" tanya dia balik.

"Err... PSU la Power Supply Unit utnuk PC punya."

"Ooo kami tak juallah itu barang" kata dia.

Eeee melampau betul kepala hotak mamat ni.

Dan tengahari nanti aku akan membeli satu barang di hardware yang aku sendiri tidak tahu apakah namanya dan aku harap si penjual tidak sesangap mamat kedai komputer di Low Yat itu. Barang apa? Alah barang tu letak kat kepala paip sinki. Ynag ada 3 skru tu, sambung kat kepala paip pastu nanti boleh sambung hos getah, apa ntah nama dia.

0 Bangsawan Menatang Sembah: