Wednesday, May 09, 2007

Dialog

2 orang sahabat, berkereta menuju ke Kelana Jaya melalu LDP. Seorang penyokong kuat PAS dan seorang lagi Peminat Mati Keras UMNO. Mereka berdua telah bersahabat sejak sekian lamanya. Dari bangku sekolah lagi. Berbeza ideologi politik tidak menghalang mereka untuk akrab. Profesional kata mereka. Politik politik la, sahabat tetap sahabat.

Seperti biasa di dalam kereta mereka berhujah, berfalsafah dan memberi pandangan masing masing tentang isu isu terkini. Seketika apabila kereta telah menghampiri Tol Penchala, mereka diam. Peminat Mati Keras UMNO sebagai pemandu, memperlahankan kereta, menurunkan tingkap dan membayar harga tol RM1.60 yang telah dinaikkan sebanyak RM0.60 sen. Setelah membuat bayaran dia pun merungut rungut,

"Celaka betullah, tol mahal sangat! Dah tu banyak pulak! Sini tol sana tol!" getus dia, tidak berpuas hati.

Kawannya yang penyokong PAS itu agak terpempan mendegar keluhan itu. Pertama kali dia mendengar sahabatnya berkata begitu. Setelah agak lama berdiam diri dia pun bertanya "Emm, betul cakap kau, tol ni membebankan. Tapi..."

"Tapi apa?" soal Peminat MAti Keras UMNO itu dnegan pantas.

"Tapi, di bawah pemerintahan dan kelulusan siapa tol ni ek?" tanya penyokong PAS itu.

Dan Peminat Mati Keras hanya mendiamkan diri dan terus memandu menuju ke destinasi. Dan penyokong PAS hanya tersenyum. Sememangnya dia tidak perlu menunggu jawapan itu, kerana diam sahabatnya itu sudah menjelaskan segalanya.

Ha ha

0 Bangsawan Menatang Sembah: