Wednesday, May 16, 2007

Mahal

Pernah aku di Ampang Park, kehausan. Kebetulan masa tu aku dah nak balik. Jadinya, aku fikir bayar dululah parking lepas tu baru cari air. Dan aku pun menghampiri mesin bayaran parking itu. Dan kebetulan pula, sebelah mesin tu ada booth kecil, Dunkin Donuts. Ada deretan ait tin di atas kaunter. Wah menarik, lepas bayar bolehlah beli bisik hati aku.

Aku pun membuat bayaran. Selesai upacara itu, maka aku pun menuju ke booth Dunkin Donuts itu. Dan ternampak air tin jenama Fruit Tree.

"Berapa ni dik?" Soal aku sambil menunjukkan kepada air pilihan hati aku itu.

"RM2.73 sen" jawab awek itu, ringkas.

"Eeee mahalnya?!"

"Emm pasal dia ada Nata De Coco dalamnya" jelas awek itu.

Ek eleh. Apa, kau ingat aku baru ni nak minum air Fruit Tree ni? Tempelak hati aku.

"Eleh tempat lain RM1.50 je tau. Taknak lah mahal!." kata kau sambil berlalu.

Aku kemudian menuju ke bahagian belakang, ada gerai buku mamak dan ada jual air tin. Aku pilih air kotak soya dan ternampak air tin Fruit Tree. Semasa membuat bayaran aku tanya mamak itu,

"Bos, itu air Fruit Tree berapa?"

"RM1.60" jawab mamak tu.

Kau tengok? Berapa punya jauh beza. Kau ya pun nak pergi haji cepat jangan lah macam ni. Dah lah tepung naik harga. Cis!

0 Bangsawan Menatang Sembah: