Thursday, May 24, 2007

Gigi

Aku.

Sakit. Gigi.

Nyut nyut nyut. Berdenyut denyut. Tambah kuat bila nak tidur malam. Sakit kepala aku. Rasanya dah lama berlarutan. Gigi geraham bongsu aku itulah, dah berlubang di tengah tengah. Nak pergi cabut, kosnya RM180.00. Mahal. Hujung hujung bulan ni, hai. Rasa macam nak ambik plier dan cabut sendiri je gigi tu. Dan semalam, semakin kuat pula sakitnya, habis aku sapu garam, tak hilang. Lalu aku sapu dengan minyak cengkih, kurang sikit sakitnya.

Pagi ini di opis, sakitnya bertambah tambah pula. Konsentrasi aku pada kerja pun hilang. Di hadapan aku ada plier. Lama aku merenung plier itu. Dan tanpa disedari aku telah memegang plier tersebut. Aku halakan pada mulut aku. Aku buka mulut aku luas luas. Aku pejamkan mata. Terasa ngilu apabila plier besi itu berlaga dengan gigi aku yang dah rosak itu. Aku mula teragak agak, nak cabut ke taknak. Di belakang aku terdengar satu suara sorakan bagaikan ada pom pom girl sedang menari "Cabut! Cabut! Cabut!" jerit mereka. Sakitnya sudah tidak tertanggung. Aku gagahkan diri. Aku ketip gigi yang rosak itu, terlepas. Airmata mula mengalir. Aku cuba lagi. Kali ini aku kejap kepitan plier itu kuat kuat. Terasa sakitnya menular kesana kemari, airmata makin banyak mengalir. Aku perah segala kekuatan dan menarik keluar gigi tersebut. Sakit. Air hingus dan air liur menjejer keluar. Aku cuba lagi. Terdengar suara sorakan dibelakang "Tarik! Tarik! Tarik!" aku mendengus keras, terasa ada cecair panas mula mengalir di dalam mulut aku. Air liur dan hingus makin banyak menjejer. Terasa gigi itu semakin longgar. Aku kuatkan semangat. Dan dengan satu rentapan, maka tercabutlah gigi itu bersama jeritan aku melolong di tingkat atas. Aku biarkan mulut aku terbuka. Aku mendengus dengan kuat, dapat aku lihat disebalik mata aku yang diselindungi airmata cecair berwarna merah pekat berhambur keluar dari mulut aku. Aku tekap tapak tangan kiri aku di pipi. Aku genggam meja dihadapan ku sekuat hati menahan kesakitan. Airmata, darah, hingus dan airliur semakin banyak yang keluar. Seketika kemudian, kesakitan itu mula reda. Aku mengsat airmata aku, hingus aku. Aku melangkah longlai mencapai tisu dan mengelap mulut aku. Terlihat banyak kesan darah di baju dan seluar aku. Namun aku senyum puas bila kesakitan itu telah hilang.

Ah! Andainya aku mampu berbuat seperti di atas. Apakan daya, aku tiada keberanian. Ha ha. Di belakang aku terdengar suara sorakan, "Cabut! Cabut! Cabut!"

"Diammmmm!!!"

0 Bangsawan Menatang Sembah: