Saturday, September 15, 2007

Ikan

Ikan oh ikan kenapa engkau mahal? Macam mana aku tak mahal, kami pun politik juga. Kami pun politik juga!

Singgah lagi pasar Ramadhan di Bandar Baru Salak Tinggi petang semalam. Mulanya ingat nak beli nasi tomato sahaja, tapi teringat pula yang Queen nakkan ikan bakar. So aku pun singgahlah di sebuah gerai yang menjual ikan bakar.

"Kembung berapa?" tanya aku.

"RM3.00 bang." kata mamat itu.

Isk isk aku tengok kembung dia kecik je. Setakat bakar bakar gitu pastu kepil dengan kuah asam, takkanlah RM3.00. Aku tengok ada Talapia. Ok juga saiznya. Belum sempat aku tanya mamat kat sebelah aku berminat pula, dia tanya harga dan terus beli. Aku tengok ada seekor lagi talapia tapi hangus dan kecik amat.

"Berapa talapia yang ni?" tanya aku.

"Sama bang, RM3.00"

Cit. Talapia sebesar tapak tangan aku ni kau jual RM3.00. Aku nampak Cencaru. Boleh tahan saiz dia.

"Caru ni berapa?" tanya aku.

"RM4.00"

Bolehlah tu. Aku setuju dan terus membeli. Jalan jalan jumpa satu lagi gerai ikan bakar.

"Kembung berapa bang?" tanya aku.

"RM4.00"

Mak aiii. Gilos betullah! Tak jadi aku nak tanya ikan ikan lain.

Sudahnya aku sekadar beli Cencaru seekor, Gelama seekor, Kuih RM2.00, Soya panas satu dan kerabu mangga. Petang ni aku nak try kerabu sotong pula nampak cam sedap.

0 Bangsawan Menatang Sembah: