Monday, September 10, 2007

Maskara 4

Aku tak pergi pun. Ya, betul. Aku tak pergi pun. Tapi aku nak taip juga tentang Maskara 4. Bukan tentang kelancaran majlis itu tetapi kenapa aku tak pergi.

Sebulan sebelum Maskara 4, aku, Elmaaniq dan Esis sudah berbincang. Untuk persembahan Narayuda nanti kami nak membaca sajak secara bertiga dan dalam bentuk theater. Kami semua setuju. "Aku sunat kau orang kalau tak jadi!" gertak aku. Elmaaniq dan Esis hanya tertawa.

3 minggu sementara menunggu tarikh keramat itu, bermacam macam hal berlaku. Aku cuba nak tetapkan masa untuk kami bertiga berjumpa dan berlatih sajak yang bakal kami sembahkan itu. Tetapi, macam aku taip awal tadi, macam macam hal berlaku. Aku dengan aktiviti pindah rumahnya dan Esis dengan shootingnya. Nampaknya kali ini Elmaaniq yang menjadi penunggu sejati. Last last kami berpakat, berjumpa terus di Rumah Pena pada 8hb itu yakni pada hari Maskara 4 akan berlangsung. Kami berpakat jumpa seawal 3 petang dan berlatih sampai malam.

Tapi Allah lebih berkuasa, seminggu sebelum tarikh itu, yakni minggu lepas, pada hari aku menerbitkan isen "Panel", keesokannya aku demam. Aku MC Khamis dan Jumaat di mana MCnya aku perolehi dari 2 klinik yang berasingan. Terer tak aku? He he he. Namun disebabkan aku berpegang teguh pada janji, aku gagahkan juga datang kerja pada hari sabtu sebab aku fikir sabtu aku setengahari lepas tu teruslah aku shoot ke Rumah Pena. Tup tup pukul 11 pagi macam itu Esis menghantar sms memohon ampun kerana tak dapat lari dari shootingnya. Jadinya tak dapatlah dia datang. Lepas membaca sms itu terus aku pun lemah semangat. Aku call Elmaaniq, kami berbincang dan aku beritahu dia, aku demam. Jika 8:30 aku takde maka takde ler. Sudahnya, memang aku tak pergi pun.

Aku tahu aku sepatutnya menghubungi Vovin untuk memaklumkan hal ini, dan entah macam mana aku terlupa. Pukul 8 malam Vovin call aku. Alamak ei, rasa bersalah betul aku. Aku minta maaf banyak banyak Vin, aku memang demam hari tu. Nampaknya, Elmaaniqlah yang akan menyunatkan aku dan Esis. Owh!

Apapun aku pasti, malam itu Maskara 4 berjalan dengan lancar. Dalam diam aku frust juga tak dapat pergi. Tak apalah lain kali insyaAllah. So jika ada sesapa yang datang malam itu untuk melihat aku maaf lah kerana mengecewakan kalian. Lain kali aku datang. He he he he.

0 Bangsawan Menatang Sembah: