Tuesday, September 18, 2007

Kentut

2001
BMI, Gombak.
Minggu peperiksaan akhir.

Ramadhan waktu itu. Dan Final exam juga ketika itu. Subject : Electronic Principal. Dengar dengar katanya, subjek ini jumlah masanya ialah 3 jam. Tak hairanlah, subjek ini banyak kira kira. Silap haribulan boleh muntah jadinya. Malam sebelum peperiksaan subjek ini, aku mengulang kaji sendirian di dalam bilik aku. Aku praktis berapa lama masa yang aku perlu untuk menjawab keseluruhan soalan. Aku tak ingat berapa jumlah soalan. Tapi setelah lama praktis paling paling cepat aku boleh jawab ialah dalam masa 2jam 30 minit. Aku cuba banyak kali untuk dapatkan 2jam tapi tak dapat.

Oh ya, aku suka menjadi orang yang pertama keluar dari dewan peperiksaan. Aku suka dengar bunyi mereka mereka yang mengeluh dan melihat riak muka mereka tatkala aku melangkah keluar dari dewan peperiksaan. Ha ha. Paling utama, jika aku keluar dulu, kantin akan lengang dan aku suka keadaan itu kerana ia memudahkan aku memilih lauk dan juga tandas asrama akan kosong dan aku boleh buang air tanpa sebarang bunyi bising. Ha ha.

Sahurnya, aku dan beberapa lagi rakan keluar makan. Kali ini kami melangkah jauh sedikit. Kami ke Restoran Haji Tapah untuk menikmati Ayam Tandoori Nan. Selesai makan kami pulang dan sambung mengulangkaji.

Esoknya tatkala sedang beratur untuk memasuki dewan peperiksaan, tiba tiba sahaja perut aku memulas. Aisehmen, ini mesti tandoori punya pasal ini getus hati aku. Aku tahan. Tapi makin aku tahan makin memulas pulak.

"Psst, Pian. Perut aku sakitlah." rintih aku pada kawan aku di hadapan.

"Isk kau biar betul? Nak masuk dewan dah ni. Tahanlah." Usul Pian.

Nak tak nak aku tahan. Entah kenapa aku malas betul nak ke tandas masa itu. Lalu kami pun masuk ke dalam dewan. Aku duduk di tempat aku. Dan entah macam mana rasa memulas itu pun hilang. Ah leganya. Kertas soalan di beri, kemudian kami pun mula menjawab. Entah macam mana tak lama lepas itu, rasa memulas datang semula. Aduhhhh sakitnya perut. Puaslah aku mengepit kaki kejap ke kiri kejap ke kanan. Tak senang duduk jadinya. Dan tanpa dapat aku tahan, tanpa ada sebarang amaran, dan tanpa dapat aku cuba untuk melindunginya, tiba tiba... aku terkentut.

Terkentut bukan yang kuat. Tapi yang sangat perlahan dan panjang. Dan tak sampai beberapa saat, bau busuk pun melingkari udara dewan peperiksaan. Urghhh. Busuk siot! Aku jeling jeling mereka yang duduk disebelah kiri kanan aku, dua dua menutup hidup. Mamat di depan aku asyik pandang kiri dan kanan seolah olah mencari siapa yang punya angkara. Oh aku tak dapat bayangkan mamat kat belakang aku itu.

Lalu tanpa lengah, dengan penuh perasaan malu dan bersalah aku menjawab semua soalan dengan pantas sekali. Dan akhirnya aku dapat jawab semua soalan dalam masa 2 jam. Aku takde nak semak semak dah. Lantaklah, aku angkat tangan dan terus meluru keluar. Waktu itu aku tak fikir apadah yang aku tahu aku nak membuang. Dan terbitlah suara suara mengeluh memenuhi dewan peperiksaan itu. "Aaaaaaaaa", seolah olah memprotes kepemergian aku yang amat cepat itu.

"Aku sakit perutlah mangkuk!" jerit aku dalam hati.


0 Bangsawan Menatang Sembah: