Wednesday, February 14, 2007

Hari Valentine

"Itu adalah hari raya penyembah berhala, dan umat Muslim yang percaya pada Allah dan Hari Kiamat tak boleh merayakan atau mengakuinya atau mengucapkan selamat (kepada orang yang merayakannya). Umat Muslim wajib menjauhkannya guna menghindari hukuman dan murka Allah," kata Imam Agung Syeikh Abdulaziz bin Abdullah Asy-Syeikh seperti dikutip harian Ar-Riyadh.

* * *

Paderi Valentino adalah orang terpenting semasa pemerintahan Ratu Isabella. Beliau berjasa dalam menumpaskan kerajaan Islam Kordova, Sepanyol. Ratu Isabella dan seluruh rakyat menganggap dia sebagai kekasih, lalu 14 Februari itu diraikan sebagai tanda kemenangan dalam menyembelih dan menumpaskan umat Islam serta memadamkan cahaya Islam di Sepanyol.

Paderi Valentino dikatakan mempunyai dua orang kekasih. Kekasih pertamanya beragama Islam dan yang kedua beragama Kristian. Memandangkan berlainan agama, maka dia terpaksa melupakan kekasihnya yang beragama Islam dan menumpukan kepada kekasih keduanya yang berfahaman Protestan. Apabila beliau berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Kordova, maka Ratu Isabella bertanya kepadanya, apakah bentuk ganjaran yang ingin dikurniakan atas kejayaan itu. Lantas Valentino menyatakan keinginannya mengahwini kekasihnya yang berfahaman Protestan itu. Permintaan itu menimbulkan kemarahan Ratu Isabella dan rakyat Kordova kerana Valentino adalah paderi berfahaman Katolik sedangkan kekasihnya berfahaman Protestan, tambahan pula beliau adalah seorang paderi yang sememangnya tidak boleh berkahwin.

Di atas kemurkaan inilah beliau dipenjarakan, namun bagi mengenangkan jasa paderi itu maka tarikh 14 Februari dianggap sebagai Hari Kekasih. Di Barat, Hari Kekasih bermaksud pada hari tersebut pasangan kekasih bebas melakukan apa sahaja. Mereka bukan sahaja bertukar bunga-bungaan, malah akan melakukan perkara di luar batas moral dan akhirnya berlaku perbuatan tidak sepatutnya mereka lakukan.

* * *

"Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana menegakkan agama Allah, janganlah kamu sengaja mencampakkan diri ke dalam bahaya kebinasaan, baikilah perbuatan kamu, kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang berusaha supaya baik amalannya."
- Surah Al-Baqarah: Ayat 195.

Aku tak perlu ulas lagi lebih lanjut. Perayaan yang mengagung agung seorang Paderi yang menumpaskan tentera Islam, tak payah la sambut. Jangan jadi bangang! Oleh itu, sempena Hari Valentine hari ini, aku persilakan kalian untuk memberi kutukan, kecaman, kata makian dan kritikan yang terhebat dan bernas. Kutukan yang paling hebat dan bernas akan menerima hadiah misteri. Sila sila. Dan jangan lupa, Persidangan 3P Narayuda di Restoran NZ Wangsa Maju, 21.2.2007 - 7:00 malam. Datanglah beramai ramai. (Sila baca isen di atas.)



0 Bangsawan Menatang Sembah: