Wednesday, January 17, 2007

Kisah Sang Puteri.

Hikayat ini telah diceritakan kepada saya dari seorang sahabat, dan hikayat ini tiada pernah ada di dalam mana mana media cetak. Kisah ini bernama Kisah Sang Puteri.

Arakaian maka tersebutlah sebuah kisah pada zaman kemahsyuran Negeri Melaka, tatkala itu hiduplah Hang Tuah Lima Bersaudara. Adapun diriwayatkan, tersebut sebuah pulau (namanya dan lokasinya memang tidak diketahui) yang sangat aman sentosa. Buminya kaya dengan pelbagai khazanah. Bukan itu sahaja, pulau itu juga kaya dengan emas dan timah. Maka di pulau itu diamlah serang Raja yang sudah kematian permaisurinya. Baginda mempunyai seorang Puteri yang sangat cantik paras rupanya. Tiadalah lagi tolok bandingnya ketika itu.

Adapun, akibat dari kekayaan yang dimiliki oleh pulau itu, maka ramailah yang mahu menakluknya, dari Acheh, Siam bahkan Negeri Melaka juga menaruh hati. Hal ini, sudah amat maklum oleh Baginda Sultan, runsinglah hatinya memikirkan perkara ini. Mahu menahan serangan tiadalah kuat mana pasukan tenteranya. Lalu pada suatu hari berbincanglah Baginda bersama menteri menterinya bagaimana mahu mengelak dari berlaku peperangan.

Dari pagi membawa ke petang tiadalah jawapan yang berjaya di ungkap. Sehinggalah tatkala senja baru mahu membuka mata berkatalah Datuk bendahara,

"Adapun pada perkiraan patik adalah baiknya jika kita menggunakan khidmat Tuan Puteri Tuanku."

"Maksud Datuk?"

"Tuanku mempunyai serang Puteri yang sungguh cantik rupawan, andai Tuan Puteri bersidai di jendela pada malam hari nescaya akan beralihlah rindu si pungguk kerna dek rupawannya Tuan Puteri itu. Oleh itu pada pandangan patik, kita adakan satu pertandingan silat. Barangsiapa yang menang maka ia akan berkahwin dengan Tuan Puteri. Mana tahu, untung untung kita, Hang Tuah menjadi menantu Tuanku dan dapatlah kita bersahabat dengan Negeri melaka maka akan terhindarlah segala peperangan, Tuanku." jelas Datuk Bendahara.

Sangat sukacitalah hati Baginda mendengar cadangan Datuk Bendahara. Lalu dipersetujuinya tanpa berfikir panjang. Maka segala persiapan pun di buat. Di hantar utusan kepada segenap pelusuk negara yang ada. Di tebas rumput rumput untuk membuat padang pertarungan. Dan tibalah pada saat yang di nantikan.

Awallah, Baginda pada pagi itu. Pada hari yang bakal menyelamatkan negaranya dari bencana perang. Maka tinjaulah ia ke padang pertarungan dan dilihat amat ramailah sudah para pahlawan, hulubalang, pendekar dan panglima sudah berkumpul. Lalu disuruh dayang dayang istananya menjamu sekelian yang ada. Dapat dilihat Hang Tuah Lima Bersaudara juga ada. Sukalah hatinya. Saling pandang memandang Baginda dengan Datuk Bendahara.

Setelah pagi mula merangkak, acara pun mahu bermula. Duduk lah Baginda bersama Puterinya di atas pangkin yang di bina khas menghadap padang pertarungan. Tiba tiba dalam keriuhan itu, terlihat baginda seorang tua sedang berbisik bisik kepada sekelian yang ada. Dari seorang ke seorang, seorang ke seorang. Dan tidak semena mena Seorang demi seorang meninggalkan majlis itu. Gusarlah hati Baginda, lalu dipanggillah Datuk Bendaha minta disiasat apakah yang sedang berlaku.

Sedang sedang Datuk Bendahara menyiasat, terlihat baginda, Hang Tuah Lima Bersaudara meninggalkan majlis itu. Bertambah gusarlah hati baginda. Sedikit semakin sedikit semakin lama kuranglah sekelian yang ada. Maka pulanglah Datuk Bendahara mengadap mebgkhabarkan apa yang telah berlaku.

"Datuk, kenapa sekelian yang datang ini mula meninggalkan majlis ini tanpa sempat ia bermula?!" soal Baginda, keras.

"Ampuan Tuanku, tahulah patik kenapa sekelian yang ada meninggalkan majlis ini Tuanku. Ianya disebabkan oleh Tuan Puteri, Tuanku." jelas Datuk Bendahara.

"Puteri beta? Kenapa dengan Puteri beta? Tidak cukup cantik lagikah dia?" soal Baginda.

"Bukan Tuanku Puteri Tuanku amat cantik sekali, tiadalah tolok bandingnya di zaman ini Tuanku, cuma..."

"Cuma apa?"

"Cuma..."

"Kerana apa?! Bentak Baginda.

"Kerana Puteri Tuanku Puteri UMNO Tuanku!"

0 Bangsawan Menatang Sembah: