Wednesday, January 31, 2007

Ubat Gigi

"Bang, nak beli Colgate Darlie." pinta seorang kanak kanak yang aku jangka berusia dalam 8 ke 9 tahun.

Permintaan dia membawa kejutan budaya kepada aku dan abang kedai itu. Walaupun urusan ku telah selesai. Namun aku tertarik mahu melihat adegan seterusnya. Kendatipun aku sudah dapat mengagak apakah yang dimahu oleh budak itu, namun hati aku tertarik untuk menyaksikan drama yang jarang jarang berlaku ini.

"Kau mahu Colgate ke Darlie?" soal abang kedai. Minta kepastian.

"Colgate Darlie." tegas budak itu.

"Isk mana satu ni? Colgate ke Darlie?" tanya abang kedai lagi.

"Colgate Darlie!" tegas budak itu lagi.

Abang kedai memandang wajah aku. Dia hanya tersenyum. Aku membalas senyumannya. Jika abang itu seorang kakak sudah tentu lebih manis senyuman itu. Abang kedai berlalu pergi ke celah celah rak yang tersusun di dalam kedainya. Seketika kemudian dia muncul sambil di tangan kanannya memegang Colgate dan di tangan kiri memegang Darlie.

"Nah! Pilih mana satu kau nak?" kata abang kedai.

Pantas, budak itu mengambil ubat gigi Darlie. Aku dan abang kedai gelak serentak. Secara naluri kami faham benar apa yang menjadi kelucuan. Dan aku terus keluar dari kedai itu. Di atas motor minda aku menafsir kembali kelucuan itu; Colgate = ubat gigi. Colgate Darlie = ubat gigi Darlie! Bersama deruan enjin motor, aku ketawa gelihati.

0 Bangsawan Menatang Sembah: