Thursday, January 25, 2007

E

"Kau boleh buat 'O'?" Tanya aku pada Zul di suatu petang sedang kami berdua menikmati sebatang 0.60 sen yang dibakar. Asap berkepul kepul melingkari ruang perbualan kami.

"Boleh." Jawab Zul.

"Cuba buat." Pinta aku.

Dan Zul ,menarik asap dalam dalam. Dihembuskannya perlahan. Muncullah bulat bulat berbentuk 'O' menerawang ke angkasa.

"Fuyooo tererlah!" Aku. Teruja.

"Kau tak boleh buat ke?" Tanya Zul.

"Tak. Aku tak pandai. Aku selalu hairan macam mana kau orang boleh buat 'O' dengan asap rokok. Tapi aku boleh buat 'E'." Kata aku.

"'E'? Kau biar betul?" Zul kehairan.

"Betul."

"Cuba buat."

"Jap." Aku tarik asap rokok dalam dalam. Zul memerhati aku dengan penuh harapan. Ada sinar di dalam anak matanya. Asap rokok mula memenuhi ruang dada aku. Dan aku hembuskannya perlahan seraya berkata dengan perlahan, "Eeeeeeee"

"Hampeeeeeeh!!!" Jerit Zul.

Petang itu bukan sahaja asap sebatang 0.60 sen sahaja yang melingkari perbualan kami. Malah berselang ganti dengan gelak ketawa kami dan caci maki Zul.

P/s : Buat 'E' lebih mudah dari buat 'O'. Cubalah.

0 Bangsawan Menatang Sembah: