Friday, January 12, 2007

Solat

Kenapa saya solat? Kenapa kita solat? Tetiba datang satu hati yang bertanya, "Kenapa anda solat?" Jawapan kamu? Apa?

"Saya bersolat kerana ianya wajib untuk umat islam. Ianya rukun islam." kamu.

Itu je ke?

Kenapa saya solat :
1. Kewajipan - walau ini jawapan yang tipikal tapi ini adalah jawapan yang nombor satu kerana solat 5 waktu adalah tuntutan dan salah satu rukun islam.

2. Memperbaharui iman - tahukah kamu, dengan solat kamu memeperbaharui iman kamu sebanyak 10 kali sehari semalam? itu belum campur solat sunat lagi.

3. Senaman - tahukah kamu dengan bersolat kamu sebenarnya bersenam? Dan setiap pergerakan yang dilakukan membawa manfaat kepada tubuh badan kamu. Pernah satu ketika seorang saintis penjajah mengkaji solat 5 waktu semata mata untuk mencari kelemahan dan akan digunakan untuk menghina islam. Dan dalam kajiannya dia dapati, tubuh badan manusia mengeluarkan caj caj elektrik (positif dan negatif) dan bila setiap kali kita bersolat berjemaah (dalam keadaan rapat rapat bersentuhan bahu) ia akan recharge balik tenaga dalam badan kita. Dan akhirnya, saintis tersebut masuk islam (hal ini diceritakan sendiri oleh Mufti Perak).

4. Berjumpa dengan tuhan - kita patut bersyukur kerana kita diberi peluang untuk bertemu dengan Allah sebanyak 5 kali sehari.

5. Kejayaan - cuba renung azan. Kan ada sebut "Marilah bersembahyang, marilah menuju kejayaan." Tahukah anda setiap kali kita bersolat, kita menempuh 2 kejayaan. Satu kejayaan di dunia dan satu lagi kejayaan di akhirat.

6. Melepaskan dunia - Tahukah kamu maksud disebalik perbuatan Takbirratulihram (maaf jika salah eja)? Pergerakan itu mengajar kita supaya melepaskan dunia. Sewaktu bersembahyang kita mendidik hati melepaskan dunia. Dan pergerakan ini (yang membuka telapak tangan) adalah sama di keadaan semasa kita mati. Cuba tengok, jika bayi baru lahir, keluar dia dari rahim dengan mengenggam tangan yang bermaksud, dia mengenggam dunia. Sewaktu solat dan ketika mati, kita membuka tapak tangan, yakni melepaskan dunia.

7. Displin - dengan bersolat kita mengajar diri kita untuk berdisplin dan menepati waktu.

8. Akui - dengan solat kita mendidik hati mengakui tuhan itu esa sebanyak 2 kali satu wkatu dan 10 kali sehari semalam. Yakni ketika kita mengucap dan selari itu jari hantu kita tegakkan.

9. Benteng - solat adalah benteng terakhir iman.

10. Syurga - sapa taknak syurga kan? So kalau nak solatlah, bukan susah pun. Umat Muhammad akan berpecah kepada 73 golongan. Hanya satu yang akan memasuki syurga. Iaitu Sunnah Al wajamaah (4 mazhab). Solatlah jambatannya.

11. Makanan - kita makan nasi, pisang goreng, cucur badak, mee, tomyam dan macam macam lagi. Itu semua untuk jasad, agar ada kelansungan kita. Tapi apa makanan roh? Selain zikir, solatlah makanannya. Jika solat itu dijaga dari niat ke wuduknya hingga ke perlaksanaan solatnya maka kenyanglah roh kita, jika tidak kelaparan lah ia. Jangan biarkan roh kalian mati kelaparan.

Ini sahajalah dari aku. Aku percaya masih ada banyak lagi sebab. Cukup aku paparkan setakat ini. Jika ada kenyataan yang silap sila beritahu ya.

0 Bangsawan Menatang Sembah: