Wednesday, January 24, 2007

Bacul

Dua orang kanak kanak, Hassan dan Hussein sedang riang bermain. Tiba tiba berlaku pertengkaran kecil.

"Aku punya!" jerit Hussein.

"Aku punyalah!" jerkah Hassan.

Sambil kedua duanya menarik sebuah mainan lori tangki sesama mereka. Aksi mereka disaksikan oleh bapa Hussein dengan hanya senyum kambing. Sedang Bapa Hassan sedang berdiri mencekak pinggang menyaksikan hal itu. Tiba tiba tanpa diduga, Hussein menolak Hassan dengan kuat. Memaksa tubuhnya melayang dan jatuh berdebuk. Menangislah Hassan kesakitan sedang Hussein hanya tersenyum.

Sentak, bapa Hassan menjerit "Ya, Allah anakku." Di angkatnya Hassan dan menjeling Hussein dengan penuh kemarahan. Sedang bapa Hussein bingkas bangkit dari duduknya dan menegur Hussein, "Sin, apa kau buat tu? Tak baik gaduh gaduh." lembut.

Hassan bangkit dari jatuhnya dan dipapah oleh bapanya, tiba tiba bapanya terlihat ada luka disiku Hassan. Darah. Bertambah meruaplah kemarahan bapa Hussein. Dengan tidak semena mena dia berlari ke arah Hussein lalu ditamparnya Hussein berulang kali. Bapa Hussein amat terkejut lalu dia meluru untuk menyelamatkan anaknya. Dan secara tidak langsung sepak terajang menyinggah di badan bapa Hussein. Bermacam sumpah seranah didengari antaranya, "Anak kau bacul! Pasal mainan pun nak melukakan anak aku! Bacul!"

Bapa Hussein, menenangkan anaknya yang sedang menangis. Di pimpin anaknya masuk ke dalam rumah. Masih didengari kata makian diluar rumah. Bapa Hussein hanya menggelengkan kepala.

Nah, sekarang cuba kau gantikan watak watak dalam cerita di atas seperti begini :

Hassan : SPR
Hussein : NG Chee Pang
Bapa Hassan : BN/UMNO
Bapa Hussein : Pembangkang.

Ok, soalannya, siapakah yang lebih bacul sekarang? Hussein atau bapa Hassan?

0 Bangsawan Menatang Sembah: