Thursday, January 18, 2007

Budak Hingusan

2 3 hari ini, kecoh juga kita dengan kisah di Batu Talam. Lagi kecoh bila pihak pembangkang menaja seorang remaja hingusan yang berumur 21 tahun. 21 tahun beb! Mengundi pun belum lagi. Banyak telahan dan kritikan yang diterima. Ada yang setuju ada yang melenting tak kurang juga yang mengatakan pihak pembangkang dah gila. Dah takde ide. Isk isk awat la hangpa ni?

Lalu kalian bagaimana? Aku? Aku gelak sehingga sakit perut.

Aku sarankan kalian jangan cepat melatah. Rilek, bawak bertendang sikit. Cuba jangan pandang pada permukaan. Lihat dasarnya. Macam iceberg la, jangan lihat di atas permukaan laut ia memuncak sedikit kau tak perlu risau, tetapi yang bahagian dasar itu yang kau kene berjaga jaga. Perkara ini perlu kau orang lihat dari luar kotak pemikiran. Kenapa pihak pembangkang menaja budak hingusan itu?

Sudah tentu ada mesej yang dibawa;
1. Memberitahu BN dan UMNO, berlawan secara kebudak budakan maka, budak budak sahajalah yang layak bertanding.

2. Memberitahu SPR dengan tegas, "kalau mahu bermain, mainlah dengan budak ini sahaja!"

3. Memberitahu kita yang pilihanraya ini seumpama pilihanraya kampus.

4. Menunjukkan yang tiada sikap profesional dari sebelah BN dan UMNO.

5. Memberitahu pendirian pembangkang, yang pilihanraya di Batu Talam ini perkara remeh sahaja. Menang atau tidak peduli apa?!

6. Memberitahu kita, pihak BN dan UMNO lebih rendah martabatnya dari Ng Chee Pang.

7. Memberi sindiran yang tajam kepada mereka, yang pemikiran, kredibiliti dan darjat mereka hanya setaraf dengan budak berumur 21 tahun.

8. Memulangkan ejekan kepada Utusan. Yalah, orang dah boikot, seharusnya kita hormati keputusan dia. Seharusnya kita perlu rasa hairan, cari kesilapan dan perbetulkan. Ini tidak, diejeknya pula. "Hah, nak sangat aku masuk bertanding nah ambik budak ni!" padan muka!

9. Kalau kau seorang jaguh, terkenal diseantara dunia. Sangat hebat dan dikagumi. Tiba tiba masuk gelanggang kene beradu tenaga dengan budak hingusan. Apakah perasan kau? Tercabar dan tercalar bukan?

Dan seperti biasa mereka tak faham. Dan mereka tidak akan faham. Macam aku cakap, orang tidak berpelajaran begitulah. Seeloknya percalonan bebas itu diganti dengan budak berumur 5 - 7 tahun sahaja!

P/s : Oh! Blog aku dah jadi blog mengkritik politik! Tolong!

0 Bangsawan Menatang Sembah: