Saturday, December 16, 2006

Berat Dan Ringan

"Yang berat sama dijunjung yang ringan sama dijinjing."

Fahamkah kalian dengan peribahasa di atas? Oh, aku tak tanya kepada kalian bloggers. Aku tanya pada mereka. Fahamkah?

Maksudnya, kita kerja bersama sama, yang mana susah kita selesaikan bersama sama. Yang mana senang kita juga selesaikan bersama sama. Dan Peribahasa itu bukanlah menyuruh kau sesuka hati melakukan sesuatu untuk menyelebahi satu pihak!

Oleh itu kenyataan kau mengatakan beban itu harus ditanggung bersama sama adalah tidak wajar. Bukan sahaja tidak wajar, malah ianya amat tidak berkeperirakyatan! Sangat dayus! Hampas! Sosot! Dan semua segala macam kata carut lagilah. Tulah hutang lagi sana sini!

Apa? Ini kritiklah ni! Nak kritik yang macam mana lagi? Semua kritikan menyuruh kepada melakukan perubahan yang baik. Macam Narayuda, dikritik dan akhirnya, para Nara berhempas pulas melakukan yang terbaik untuk edisi ke 2. Kalau nak kritik yang lemah gemalai itu bukan kritik. Itu puji, bongok!

Takpa. Ini dunia. Setiap hasil kenaikan yang aku bayar aku akan tuntut di akhirat besok!

Eh? Kalian rasa ada ke dia orang baca blog aku ni? Ya! Aku tanya para bloggers. Kalau ada... Nah ambik ni! Tengok jari tengah aku! Poodah!

"Terbakar rumah boleh dinampak, terbakar hati, siapa yang tahu?"

23 Bangsawan Menatang Sembah:

Pa'chik said...

kingbin, dia tidur, mana nak baca blog. adapun yang tulun baca, repot kata orang sume puji dia, tak pun, ada org sudah durhaka, tangkap orang itu...

Qasseh-Hati said...

Inilah akibat apabila si-demokrasi mula diperdagangkan. Yang menanggung akibat adalah siorang yang bernama "KITA".

kingbinjai said...

pa'chik : kurang jelas

qasseh : ya ya

13may said...

rumah terbakar panggil bomba....
bomba datang berlumba lumba....

kingbinjai said...

rumah terbakar bukan panggil bomoh ke?

aeyjay said...

beremosi sungguh entri kamu kali ni en king

kingbinjai said...

:p

INDERA KENCANA said...

Wahhh... marah sungguh nih..??

kingbinjai said...

ooo ooo dah boleh komen ya? patutlah kau tak marah ha ha ha

gitartong said...

"Kalau nak kritik yang lemah gemalai itu bukan kritik. Itu puji, bongok!"

bukan puji,
wa ampu sana, wa ampu sini..

kingbinjai said...

ha ha ha

queserasera said...

ahai. marah sungguh ni. hehe.

kakLuna said...

dia nak compare dgn negara lain ,kununnya kita masih lagi rendah, berpatutan..

dia ingat kita ni bodoh piang sangat ka

negara lain, harga tinggi, selari dgn penambahbaikan..dah tu dorang ada byk pengecualian dari segi lain..

lagipun negara2 jiran, barang2 tak mahal...dorang makan pun hasil sendiri...baju wat sendiri..

mana aci nak compare..huh.

kingbinjai said...

ha ha

kingbinjai said...

kakluna : betul betul, dorang tu yg sebenarnya memperbodohkan diri sendiri. dorang tak sedar dorang sedang diketawa dan di perlekehkan oleh rakyat jelata. ingat kita org ni apa? rakyat jelata rata rata banyak yg phd. dorang tu? diploma belum tentu ada!

13may said...

oit! garang nampak...jgn lebih2 plak.....bahaya....biasa la....
sekarang kita cakap kena ada Had...
kena ada Hari....huhuhuhu....

kingbinjai said...

ha ha ha

neeziee said...

aku paham..ni cerita pasal timbangkan? XD

kingbinjai said...

pandai aaaa kooo 100 markah untuk keluarga neezie

Pa'chik said...

kamu tanya
Eh? Kalian rasa ada ke dia orang baca blog aku ni?
aku jawab
orang yg kamu tujukan entri ni, tak baca blog, dia tu tidur je... yg dia tau dengar cakap tukang repot dia tu je.
ada dua jenis repot je;
1. kata orang sume puji dia, dia bagus.
2. ada org sudah durhaka, tangkap orang itu...
tidak pulak diberitahu kenapa orang marah sangat ngan dia.

kingbinjai said...

pachik : masih kurang jelas.

blue_cherry said...

Opss.. nih tak leh bukak mulut nih.. ayat kena kias woo..

Ape dia penyakit
Tua kembali muda?

Teka la..

blue_cherry said...

bukan king, bukan.. maksud sy tu.. dia yg tido tu laa..

Dia ada penyakit tu dah skrg.. tu pasal segala bagai mana dia ingat..