Thursday, November 30, 2006

Cicak!

"Cuk! Cuk! Cuk!" Cicak disyiling berdecuk. Berdecuk? Berdecik, berdicit, berdicut, ah persetankan!


Look! Its a plane! Its bird! No! Its... its.. its CicakMan!!!




Ya, ia bakal ditayang di panggung yang berdekatan. Atau sudah ditayangkan? Entah! Satu usaha yang aku kira sangat baik dalam industri perfileman negara. Syabas untuk Yusri. Kerana berani mencuba sesuatu yang baru. Aku harap ianya amat berbaloi. Pertama kali aku melihat gezzetnya aku sudah teruja. Ooo ooo CicakMan! Namun keterujaan aku hanya sebenter. Ya, sebenter. Aku tak salah eja harap maklum!

Dalam keterujaan aku itu terlintas satu fikiran nakal, takde binatang lainkah selain dari cicak? Kenapa cicak, binatang yang mendedahkan tempat persembunyian Nabi itu mahu dijadikan superhero? Binatang yang sunat hukumnya dibunuh pada setiap malam jumaat itu telah dinaik tarafkan. Kenapa? Tidak ada binatang lainkah?

Dulu dulu, masa kita kecil, kalau bermain bersama kawan kita akan berangan angan mahu menjadi superman, batman, otromen, gaban dan ntah apa apa lagi. Zaman kita remaja yang senja, anak anak buah kita mahu menjadi Power Rangers dan KluangMan. Zaman anak anak kita (aku) nanti, mahu jadi CicakMan! Aduss...

Setiap kali aku menonton gezzet itu, persoalan itu masih terus berlegar. Tiada binatang lainkah? Kan ke ada kala jengking, tebuan, rama rama, ulat gonggok, ulat bulu, lintah, pacat, kumbang, belalang, cakciboi, semut ipoh, semut merah, semut mayat, tungau, tapak sulaiman, kutu kepala, kutu kucing, landak, hatta, macam macam ada!

Namun jangan risau, aku tetap menyokong industri filem melayu. Untuk CicakMan, aku amat pasti akan membeli CD Pirate! Kenapa? Kerana aku masih tidak boleh menerima cicak menjadi hero. Cicak beb cicak!

"Cuk! Cuk! Cuk!"

"Eeiii aku gelilah!" kata kawan aku yang berambut panjang dan meminati muzik Punk dan Metal bila terlihat cicak.


0 Bangsawan Menatang Sembah: