Tuesday, November 28, 2006

Untukmu

26.11.2006

Adalah tarikh keramat. Satu tarikh di mana aku dan Queen bergelar suami isteri 2 tahun lalu. Hari itu, ahad. Selesai mandi pagi. Aku kaget bila terlihat bungkusan di atas meja solek. Satu paper bag, di dalamnya ada sekeping kad dan setin biskut fames amos.

Ah, aku tidak langsung membelikannya sebarang hadiah pun. Hatta sekeping kad pun tiada. Sambil membaca kata kata yang membelai perasaan perlahan lahan hati aku memohon maaf. Maaf kerana tiada pemberian utnuk hari yang istimewa ini. Bukan aku terlupa, sama sekali tidak. Sebabnya, engkau lebih memahami.

Selesai memakai baju, aku turun. Menuju ke dapur. Terlihat si dia sedang menyiapkan sarapan. Aku peluk dan cium pipinya tanda terima kasih.

Lewat petang,

"Bi, tidak ada sajakkah?" tanya Queen.

"Emm takde ide la." aku. Sungguh! Bukan aku terlupa, tidak. Namun aku betul betul tiada ide. Sebelum tarikh itu tiba aku sudah merangka rangka ayat. Semua tidak kena. Lalu pagi ini Allah itu maha berkuasa amat! Perlahan lahan ide itu datang. Satu demi satu. Maka terimalah pemberian yang tidak seberapa ini yang datang dari hati serang suami yang ikhlas. Buat ulangtahun kita yang kedua. Semoga kita kekal selamanya. Maaf kerana maharaja ini tiada termampu menyaluti zahirmu dengan kemewahan dunia seperti layaknya. Maaf. Aku sedang berusaha mengubah suasana hidup kita. InsyaAllah, ketika itu kan ku cari padanan yang sesuai dengan senyummu. :)


Untukmu

untukmu
ku alirkan selautan kasih
yang tiada surutnya
setiap purnama

untukmu
ku layarkan bahtera
yang tiada resah
meredah gelora

untukmu
tulus kerinduan
selayak permaisuri
tiada berbelah bagi

dan kita hiasi awangan
dengan memori
kita ajarkan pada tiung
segala melodi

kukuhkan kota dihatimu itu
selagi ada nafas kurniaan tuhan
selamanya itu kan mekar
pun begitu
bila airmata mengiringi
cinta untuk kita sentiasa ada

untukmu
ku hadiahkan cinta yang terbaik


0 Bangsawan Menatang Sembah: