Wednesday, November 15, 2006

Kawan Seram

"Kau nak tengok hantu?" tanya Awie pada satu malam.

Waktu itu kami sama sama di dalam satu shift. Sepatutnya, bertiga malam itu. Tetapi Hairul cuti. Jadi berdua sahajalah. Pukul 2 pagi ada tugasan di Putrajaya. Kami perlu ke sana demi membenarkan dan memantau department Infrastructer menjalankan tugasnya, PM (Preventive Maintenance) aircond.

Seingat aku (ya perkara ini berlaku 2 tahun lepas), kami tiba awal malam itu. Kiranya pukul 2 pagi. Sunyi. Seperti biasa. Untuk makluman kau orang Putrajaya di antara tempat yang agak menyeramkan bagi kami waktu itu. Kami menunggu di luar bilik operasi. Membelakangi 2 biji kompresor aircond yang besar, Awie. Aku menghadap Awie dan 2 kompresor itu.

"Kau nak tengok hantu?" tanya Awie, setelah beberapa ketika rancak bercerita tentang kawan seram ini.

"Isk taknak la aku. Kau pernah tengok ke?" aku.

"Pernah." akui Awie.

"Macam mana?" tanya aku mula berminat.

"Macam ni. Kau cari satu cermin. Besar. Yang boleh nampak satu tubuh kau dari kepala sampai ke kaki. Pastu tanggal semua pakaian kau dan menari tanpa seurat benang pun di tubuh kau di hadapan cermin itu. Setelah seketika, dalam 5 minit ke 10 minit macam tu kau alihkan badan kau. Maksudnya lari dari cermin tu samada ke kiri atau ke kanan. Kau pakai baju kau, pastu kau jelinglah kat cermin tu. Kau akan nampak bayang kau masih menari." terang Awie panjang lebar.

Meremang bulu tengkuk aku (saat menulis ini pun) mendengarnya.

"Kau biar betul?" aku.

"Betul!" Awie. Cuba meyakinkan aku.
Kami terdiam seketika. Hanya cengkerik bersahut sahutan. Mungkin membincangkan kebenaran cerita Awie. Perasaan seram masih menyelubungi. Fikiran aku agak kacau cuba membayangkan bayang bayang aku menari dalam cermin tanpa aku berada di depannya. Isk...
Aku bukak porch. Keluarkan rokok. Awie pun sama. Aku letak puntung rokok di bibir. Aku nyalakan lighter. Awie pun. Saat ini dengan tidak semena semena,

KRTANG!!!

"Opocot mak kau!" aku.

"Cilaka!" Awie.

kami saling berpandangan. Bunyi yang keras itu amat mengejutkan kami berdua. Kami memandang ke arah benda yang mengeluarkan bunyi itu. Ya, Kompressor aircond yang besar itu, yang di luar bilik itu telah hidup. Dan memang ia mengeluarkan bunyi yang kuat. Aku pandang Awie. Awie pandang aku. Sesaat, kami berderai ketawa.

P/s : Kalau ada sesiapa yang baca cerita ini dan berani, cubalah. Dan khabarkan kepada aku.

0 Bangsawan Menatang Sembah: