Saturday, November 11, 2006

Dia Itu Cuba Memotongku

Kereta aku meluncur pada tahap sederhana merentas laluan dalam Dengkil. Sekali sekala kereta yang berada di belakangku cuba memotong. Namun hakikat kesempitan jalan menghalang niat beliau. Dan menjadikan aku tetap di hadapan. Laluan sempit Dengkil tiba di penghujungnya. Susur keluar ke Putrajaya. Luas dan Bebas. Dan kereta itu mula memotong ku, deras dan pantas.

Hafiz yang menumpang kereta aku sedang menikmati hidangannya, bila sebuah Wira berwarna hijau terang dengan nombr plat yang bermula dengan huruf Q memintas kami.

"Itu Bakhtiar kan?" Hafiz.

"Yeke? Bukanlah."

"Bukan Bakhtiar ke tu? Ke Baharom?" Hafiz.

"Bukan ke, Bakhtiar penolong En. Mat?" aku.

"Itu Basyar la!" Hafiz.

"Basyar? Basyar iwwal mungkar ke?" aku.

"Ha ha ha. Itu Fahsyar iwwal munkar la!" Hafiz.

"oooo." aku.

Dan Hafiz mula menyebut ayat tersebut dengan penuh berserta maknanya sekali. Dan juga maksud nama Basyar.

P/s : Maaf jika ejaan rumi itu mengandungi kesalahan. Dan maaf juga tidak sempat bertandang ke blog kalian. Akan ke sana saya nanti jika ada kelapangan.

12 Bangsawan Menatang Sembah:

anita kema said...

king binjai,
pertama kali ni nak tinggalkan komen disini...keta kitaorg dulu pun toyota..tapi dah jual masa nak dtg ke UK nih. Kereta sekarang pun toyota, tapi toyota carina versi tahun 1990an dulu.. isk..iskk! sodih den.

kingbinjai said...

anita : o yeke? he he takyah la sedih. ada pun dah syukur dah

dingin said...

no plat Q

Itu dari sarawak.

aik

Sikenit Comel-AminBakish said...

king, kenapa gue baca dialog tu ulang kali tapi tak faham2..?

Lan Rambai said...

aku pun tak paham lah king.. ko ngan esis sama ahh.. susah aku nak paham haha

Ungku Nor said...

LAN, kita 'aaa..'kan ajer laa..;p

esis said...

betul tak paham

Aku Bukan Bidadari said...

mesti king ni bw keta slow giler.. huh.. mcm siput.


* ehehehehee jgn maree

arianna adrizal said...

gelagat pemandu toyota tu saling tak ubah macam pemandu sonata yg cuba memotong kereta sy kelmarin ketika hujan. berkali2 dia mencuba. cubaan kali ke 3 nya berjaya dan terus memecut laju. tapi 50m dihadapan, nyaris mencium blkg bas yang tiba2 mahu ke kanan [mengelak motor sy rs]. marah betul pemandu sonata tu, dihonnya berkali2. huh~ sungguh tidak berhemah.

hmm.. ingatkn ptg tu sy dpt la tgk aksi stunt secara live.. hehe.

kakLuna said...

bab kereta Toyota tu dah mula tak faham sket2...

bab basyar wa fasyar iwwal munkar tu lagi2 le tak faham..

oh..mungkin king dan kereta2nya saja yang mengerti..huhuhu..

zizie ali said...

terkenang dialog dua sahabat yg cuba mengelirukan lebai (bapa sigadis manis)
lokasi: di atas perahu. sedang menjala.

pemuda A: wa jalalun da lekati
pemuda B: al terjuni! terjuni!
pemuda A: ana takuti albuaya...

kingbinjai said...

dingin : ya

sikenit, lan ungku nor, esis : takkanlaaa

abb : slw and steady. laju laju cepat sampai. buat apa? kan?

anne : ooo ooo

kakluna : pun sama, takkan laaa

zizie : aku mula tak faham. ha ha