Friday, November 03, 2006

Propeller Berpusing - Bah 3

Iklan keranamu Malaysia

Iklan ini, tidak keluar di kaca tv. Tetapi hanya terbit di corong corong radio sahaja. Ianya bukanlah boleh ditarifkan sebagai iklan sepenuhnya. Tetapi ianya sebuag lagu yang bertajuk "Keranamu Malaysia" yang menjadi moto hari kemerdekaan kita dan tidak pernah di tukar sejak 5 tahun dulu. Cuba perhatikan ayat tersebut. Atau cuba dengar lirik lagu tersebut :

Keranamu kami mendakap tuah
Keranamu kami bangsa berjaya
Keranamu kami hidup selesa
Limpah budi kemakmuran negara

Bahayanya ayat di atas, kita menyebut berulang ulang, keranamu kita bebas merdeka. Keranamu itu merujuk kepada siapa? Kalau kita tukar situasi :

Keranamu aku bisa berdiri megah – keranamu itu merujuk kepada siapa? Mesti ada merujuk kepada seseorang atau sesuatu.

Kalaulah ayat penuh lagu tersebut sebegini : keranamu Malaysia kita bebas merdeka, kan menjadi satu kesalahan di sini, Mana mungkin Malaysia yang memerdekan kita? Sesuatu perkara yang terjadi itu dalam urusan Allah, seharusnya ayat tersebut patut menjadi begini : KeranaMu kita bebas merdeka. Baru betul. Dan kita pun menjadi pak turut menyebut berulang ulang tanpa fikir perkara yang boleh meletakkan kita sebagai syirik. Na’uzubillah!

Berhati hatilah, banyak dalam kehidupan seharian kita, kita menyebut sesuatu yang boleh menyesatkan. Dulu ingat tak? Lagu Pada Syurga Di Wajahmu. Ingat tak? Berhati hatilah muslimin dan muslimat betapa besar fitnah di akhir zaman!

13 Bangsawan Menatang Sembah:

Mazudi said...

ingat tak lagu Rock dulu dulu ni:
Kerana
Kau Kekasih
Bermunajat di sepertiga malam

Dari mulut turun ke hati, dan hati akan membenarkan kata kata kita bila diulang banyak kali.

Lan Rambai said...

Aku dah lama perasan benda ni binjai... yang bestnya tu.. dulu2 tiap2 tahun tukau moto.. la ni... dok keranamu ni jelah...

keranamu, kami mati katak le jawabnya labuuuu

INDERA KENCANA said...

Orang kita mabuk pujian tanpa memikirkan impaknya ke atas akidah dan pemikiran kita.

kingbinjai said...

mazudi : ingat ingat!

lan : undila lagi

indera : well...

gitartong said...

komen ini tiada kena mengena dengan entri:

Terima kasih atas NARAYUDA yang dikirimkan. Telah selamat tiba. Aku sedang membelek2nya..

kingbinjai said...

ooo ooo cepatnya!

aeyjay said...

bait² lirik lagu Kasih (Hetty Koes Endang)

"kasih percayalah kpd diriku..hidup mati ku hanya untukmu.."

kalau utkMu takpe tapi kalau utkmu ... ???

kingbinjai said...

ya ya mcm lagu awie jua : aku hanya untukmu.... ptui

esis said...

adooii tajamnya.. sungguh katamu.

BooK said...

oleh kerna aku memang seorang yang warak dan baik. aku dah sedar perkara ni sejak aku form 3 lagi.

tapi tu la. ini masalahnya dengan kerajaan. seperti kata husam musa dlm sidang DUN kelantan: 'kerajaan ketepikan ulama. bila timbul polemik [tapi dalam kes ni belum timbul lagi kan], baru nak cari ulama. dengan harapan ulama bersetuju.'

kakLuna said...

tu belum masuk skrip2 dlm doraemon tuh..

"doremon, cepatlah tukarkan siang ke malam.." kata nobita sambil2 menggaru kepala.

dan


filem SUPERMAN

kingbinjai said...

esis : sayang, tak tertusuk kedalam hati mereka yang tebel disalut daki!

book : aku dah sedar lama juga. saja bangkitkan bagi korang sedar lagi

kalkuna : dan matrix

jarri said...

sedar lama dah. tukar la oi.