Thursday, September 21, 2006

Beranak? Oh!

Dulu dulu,
Aku kenal dengan Shazrul. Mamat Penang. Dan Shazrul amnya, seperti mat kelantan, ganu, kedah dan lain lain, bila berborak, akan dengan loghat negerinya. Namun aku lebih suka mendengar loghat Kedah dan Penang berbanding yang lain.

Satu hari kami jalan jalan. Naik Satria Shazrul. Di lebuhraya, sekonyong konyong lalu sebuah ambulan, bingit dengan sirennya.

"Hang tau dak?" Shazrul.

"Dak." aku. Pantas.

"Ha la, aku tak kasi tau lagi." Shazrul.

"Ha ha." aku. "Apa dia?"

"Kat kampung aku, bila ada ambulan lalu ja. Orang orang tua kat sana, nanti akan kata "Sappa dia la nak beranak tu?" tiap tiap kali ambulan lalu, mesti cakap macam tu." Shazrul.

"Ha ha ha ha" aku.

Dan setiap kali bila aku nampak ambulan lalu. Sekonyong konyong. Dengan bingit sirennya, aku akan teringat kat mamat ni. Bila lah aku berpeluang ke Butterworth lagi.


9 Bangsawan Menatang Sembah:

kingbinjai said...

boleh pun!

INDERA KENCANA said...

Kihkihkihkih...terkena King hari ni.
Ekceli, aku pun selalu cakap cenggitu bila nampak ambulans... Haa, lagi satu.. bila ada mamat laju memotong keta aku, aku mesti cakap nak sedapkan ati aku, "Nak pi toilet kot.." Hehehehehe..

kingbinjai said...

nanti aku cerita kisah shazrul naik bot pula

blue_cherry said...

Teringat kisah sorang omputih nih keje bawak ambulan kena tindakan mahkamah kerana bawa van ambulan pasang siren sedangkan time tu dia hanya bawak 'hati/jantung' untuk transplant. he he
so kalau ambulan nak lalu, dlm hati terdetik.. nih betui kaa bawak org?

Sikenit Comel-AminBakish said...

king datang butterworth, bolehle singgah taiping :) buat anak yang comel tu sekali ngan mak budaknye.. hehehe :)

Sikenit Comel-AminBakish said...

* bawa king bukan *buat

amanitium said...

haha, komen di atas dirujuk untuk diketawakan. :D

bunga rampai said...

Saya ketawa dan mata pun segar ...

Nak baca kisah Shazrul naik bot pula :))

Salam.

kingbinjai said...

blue : ya

sikenit : ha ha

amanitium : ha ha ko jahat

bunga rampai : okai