Sunday, September 03, 2006

Kecewa

Datuk Harussani Zakaria, Mufti Perak amat kecewa bila berkata :
"Kita jangan bergantung harapan kepada kerajaan. Jangan berharap kepada pertubuhan pertubuhan kerajaan seperti JAKIM dan sebagainya, kitalah yang harus bersama sama menyelesaikan masalah murtad ini. Jika tidak kita, siapa lagi yang boleh diharapkan untuk menjaga akidah umat islam."

Aku juga merasa amat kecewa tentang perkara ini. Bila beliau berkata begitu maka amat jelas dan terang sekali kita umat islam, tiada tempat untuk mengadu. Pergi ke mana mana pun, kita akan dibuat seperti bola. Sedikit sebanyak kekecewaan beliau dapat aku rasai.

Pada pandangan aku, sebuah kerajaan yang tidak berupaya untuk menjaga akidah umat islam atau membenteras gejala murtad ini, adalah satu kerajaan yang lemah dan tidak harus di sokong dunia dan akhirat. Kalau ya sekalipun angka 250,000 itu terlalu besar, ianya bukanlah alasan untuk kau orang menuduh sesama sendiri. sebaliknya siasatlah bersama sama. Ini tidak, menghentam orang lain macam orang itu membuat kesalahan yang besar. Rakyat jelata semua tahu perkara ini benar, takkan seorang menteri pun tak tahu? Kau orang buat apa kat atas tu? Main solitaire ke? Dan aku menjadi begitu benci terhadap kau orang semua bila seorang menteri mengatakan, angka mereka yang murtad tidaklah begitu membimbangkan. Apa benda ni? Tidak kira 250,000 orang atau 1 orang yang murtad, perkara ini harus ditangani bukannya dibiarkan.

Ketidakupayaan mereka, menangani masalah ini adalah satu bukti yang kukuh mereka adalah lemah. Dan aku menjadi semakin bingung bila ada lagi rakyat yang masih begitu utuh menyokong puak puak ini. Kau orang lupakah kepada kaum Hud? Kaum Ad? Pompeii? Uber? Kesemua kepincangan kaum kaum tersebut ada di Malaya ini, agak agak kau orang kalau tuhan tu nak turunkan bala, bala jenis apa yang sesuai? Adakah cukup satu bala atau gabungan semua bala yang pernah menghancurkan kaum Hud, Ad, Pompeii dan Uber?

Ingat ingatlah.
p/s : kalau korang berkesempatan carilah Joshua Project Statistics di dalam pencari enjin dan tengok berapa banyak yang dah murtad.

12 Bangsawan Menatang Sembah:

Mazudi said...

Terima kasih untuk link ker Joshua Project, teringin nak share fact ni:

1. There are 51 Muslim majority countries, of which 23 have GDP per capita less than $1,000 (710,000,000 individuals). This includes oil revenues. None of the Muslim countries are identified as Developed by the World Bank.

2. There are 167 Christian majority countries, of which 33 have GDP per capita less than $1,000 and 129 exceed $999. 32 Christian majority countries are identified as Developed by the World Bank.

~ GAB ~ said...

I'd prefer to go back to basic when we talk about this topic. The basic is as such, being an individual we have to really observe and practice what Islam has taught us apart from avoiding the practice that to the wrath of Allah. To me this is the very pillar that would then breed into the society; from individual to the smallest unit of the society, family members; wife, children, brothers, sisters and then then later on to our friends, neighbours, local folks so on and so forth.

The point that matters still, have we maximized on out part as an individual?

amanitium said...

setahu aku, untuk umat Muhammad s.a.w, Rasulullah pernah mohon kepada Allah s.w.t untuk menangguhkan bala yang diturunkan kepada umatnya selepas kiamat.

fiqroorganisma said...

pandangan aku,bala umat nabi muhammad ialah kesenangan dan maksiat yang bermaharajalela

INDERA KENCANA said...

Kita berusaha yang termampu dek kita. Kita berdoa untuk yang terbaik dan akhir sekali dengan bertawakkal. Insya-Allah hati-hati kita akan menjadi tenang. Tanggungjawab sebagai Muslim telah kita tunaikan dalam usaha kita itu.

P/s sebagai meringankan beban di dalam pemikiran ko King, aku nak tanya..Dah dapat idea nak niaga apa kat bazaar Ramadhan..??

esis said...

apa yang harus kita buat? berdoalah....

ibuVouge said...

mungkin betul kata komen di atas..bala dan kesenangan

ontahsapo said...

aku tak tahu nak komen apa lagi... semuanya yg dibuat ada jer yg tak kena.. rasanya benda ni kerajaan kena ambik serius... wajibkan pendidikan agama kepada semua rakyat islam...

kingbinjai said...

Mazudi : terim kasih

~ GAB ~ : i'll elobrate your comment later

amanitium : bencana di Acheh tu di panggil apa ya?

fiqroorganisma : ya.

Indera Kencana : insyaAllah. Puasa ini kalaujadi berniaga aku jual tepung pelita, dadih dan mungkin ayam dan daging panggang. Tak datang iap kau. hahahaha

esis : berdoa dan bersatu padu. mulakan dengan merapatkan saf.

ibuVouge : ya.

ontahsapo : betul tu. nak harapkan individu susahlah.

kingbinjai said...

Mazudi : terim kasih

~ GAB ~ : i'll elobrate your comment later

amanitium : bencana di Acheh tu di panggil apa ya?

fiqroorganisma : ya.

Indera Kencana : insyaAllah. Puasa ini kalaujadi berniaga aku jual tepung pelita, dadih dan mungkin ayam dan daging panggang. Tak datang iap kau. hahahaha

esis : berdoa dan bersatu padu. mulakan dengan merapatkan saf.

ibuVouge : ya.

ontahsapo : betul tu. nak harapkan individu susahlah.

INDERA KENCANA said...

OK, aku mesti datang punya..

neeziee said...

pengajaran : jangan diharap pada yang tak boleh harap. XD