Monday, August 07, 2006

Beruk

Ya, anak anak. Peribahasa pada hari ini adalah :

"Beruk menggoyangkan dahan pokok."

Ya, siapa tahu apakah maksud peribahasa di atas? Cuba teka :

a. punca utama daun daun pokok berguguran adalah kerana pokok digoncang oleh beruk.
b. sekawan beruk tentulah ada seekor bapak beruk.
c. sepohon pokok tidakkan bergoyang dengan sendirinya tanpa pertolongan para beruk yang diketuai oleh seekor bapak beruk.

Ya, anak anak, ada sesiapa yang boleh jawab?

23 Bangsawan Menatang Sembah:

Sikenit Comel-AminBakish said...

manusia pun disamakan macam beruk... apalah nak jadi kan??

kingbinjai said...

tu la tu

neeziee said...

kalau di zoo kita dilarang memberi makan kepada beruk.

sekian.terima kasih.

gitartong said...

ada beruk yang reti menangis juga..

ontahsapo said...

ada 3 ekor dkt pokok rambutan aku semalam, tapi dia gugurkan kulit rambutan....

kurekuresakti said...

jawapannya adalah a
ini kerane peribahasa tidak menyebut tentang bapak berok
oleh itu jawapan b dan c adalah salah

haha

el-Maaniq said...

entri aku hari ni pasal kera. blog kau pasal beruk?

haha. kebetulan pula.

maksud peribahasa (mungkin, kerana aku hanya teka), tiada jalan mudah untuk berjaya. mahu dapatkan buah kena panjat pokok jangan hanya gonyangkan pokok sahaja. kalau malas nak panjat, samalah macam beruk yang hanya menggoyangkan dahan pokok. haha. (betul ke?)

wallahu alam.

fiqroorganisma said...

beruk jadian kot

kingbinjai said...

neeziee : itu di zoo. di luar zoo beruk beruknya amat bernafsu sekali

gitartong : mesti hodoh tu

ontahsapo : ko kene sedaikan tong sampah di bawah pokok rambutan tu

kure : cuba lagi!

elmaaniq : wah! satu olahan yang baik!

fiq : mungkin

blackpurple said...

Dahan pokok apa yg digoyang tu ...?

kingbinjai said...

pokok apa kau suka?

ron97 said...

beruk mengoyang dahan pokok
beranak sekor di atas peti
kenapa digoyang pokok-pokok?
kerana tak boleh goyang peti

apa aku merapu arini.
hahahha

kingbinjai said...

hahaha

Mazudi said...

b. sekawan beruk tentulah ada seekor bapak beruk.

...dan bapak beruk itu lah punca utama daun pokok berguguran.

Apa ni....

fiqroorganisma said...

kene tanam pokok yang berok xle panjat agaknya

kaktus? huhuhuhuu

kel@mbu said...

tak pernah le pulak aku dengar pepatah ni.. hehehe. :)

tuan tanah said...

errr... peribahasa baru ke ni?

jamri said...

dahan pokok itu digoyangkan oleh seekor beruk bersama bapaknya. dan beruk itu kepunyaan manusia yang membela 2 ekor beruk anak beranak ini, moralnya di sini, jangan bela beruk yang suka goyangkan dahan pokok.

singabeng said...

adeh, aku tak paham peribahasa ni, dalam UPSR, PMR dan SPM dulu takdek pun peribahasa ni aku blajo. ;p

kingbinjai said...

mazudi : saya suka cara anda berfikir

fiq : ahahhaha cuba bayangkan bila beruk memanjat kaktus hahahaha

kelambu : benda baru berlaku hari hari

tuantanah : ya!

jamri : beruk mana yang tak suka goyang dahan pokok?

kingbinjai said...

singabeng : ini baru punya la hahahaha

Aku Bukan Bidadari said...

he is beruk mat yeh..

kingbinjai said...

hahahha