Tuesday, August 15, 2006

Kebodohan

"I feel like stupid talking in malay!" kata perempuan itu.

Kalau kau rasa perempuan ini layak di tampar kepalanya angkat tetikus korang tanda setuju.

"Kalau iya pun benci dengan bahasa sendiri janganlah cakap" kata lelaki itu.

Cuba kau fikir maksud ayat di atas. Walaupun nampak pembelaan tapi cuba kau renungkan kembali. Kalau benci pun takpe asalkan jangan cakap. Betul? Betul la tu.

Patutkah perempuan itu sahaja yang harus dipersalahkan kerana lupa pada bahasa kebangsaan? Siapa yang menggalakkan penggunaan bahasa penjajah hingga anak bangsa sendiri dah tak tahu nak bertutur dalam bahasa kebangsaan? Yang menukarkan bahasa kebangsaan ke bahasa penjajah dalm matapelajaran sekolah siapa ha?

Kalau kau rasa mereka mereka itu harus juga ditamparkan kepalanya angkat papan kekunci korang! Oi, oi, aku suruh angkat papan kekunci bukan tetikus!

Menikus! Penikus! mereka, bukan korang.

15 Bangsawan Menatang Sembah:

Indera said...

Huuii, ramai orang tulis bab ni ari ni..

Aku takde lah nak marah sampai angkat tetikus atau papan kekunci. Aku angkat monitor je..

Mazudi said...

- angkat tetikus untuk layak ditampar.

- angkat papan kekunci. Mereka menyusahkan aku untuk mengajar dalam bahse omputih tahun depan.

(two push one same with one)

~ GAB ~ said...

Sorry for writing in English but mind you, I am very good in Bahasa Malaysia as well. To prove the point, I got A1 for BM in SPM hahaha. Sorry!

The point is, really, I feel so MAD over the remark telling people as if BM is a third class language. No matter how good you are in foreign language, we cannot sideline our mothertounge. Anyway, no harm mastering in languages other than BM because it'll enable you to learn through different facets of knowledge of which only unique to that language alone...

Aku angkat mouse sampai silau dengan cahaya merah yg keluar...

Lan Rambai said...

Aku tak tengok FFM! Tapi aku angkat jugak mouse aku! Papan kekunci pun baru jer angkat ni hahaha

kingbinjai said...

indera : hahahaha

mazudi : susah dan menyusahkan

gab : i dont feel sorry for you writing in english, in fact having A1 in bm for SPM doesnt prove anything but good for you! couldnt agree more than your opinion, and it is definitely not a crime to master foreign language, but it is such a waste if you poor in your own language. japanesse people are very poor in english, but somehow the are step a head of us. ever wonder why?

lan : aku pun tak tgk, aku tgk csi malam tu, baru je dengar dari IKIM tadi.

fiqroorganisma said...

join angkat~

di said...

... bangsa di bahasa. hilang bahasa hilang bangsa. jadi, mahu ditaruh bangsa apa perempuan itu?

esis said...

hahaha aku angkat tetikus gakkkk hahaha

ron97 said...

salah mak bapak dia.

aku tak reti cakap bahasa melayu
aku cakap loghat utara
rasa bodoh pulak cakap bahasa melayu rasmi

kingbinjai said...

fig dan esis : pastikan takde orang disekeliling kau hahahaha

di : bangsa bangang kot

ron : ha?

neeziee said...

maaflah..

saya hanya mampu luahkan rasa kesal..

hahahaha..

jarri said...

can you please speak in english? i dont understand foreigner language.


-english is my mothertongue.


bhuweek!!

amanitium said...

wah, kingbinjai balas komen dengan bahasa omputeh? haha. ko rasa bodoh gak ke guna bahasa melayu? hehe.

kingbinjai said...

neezie : semua pun

jarri : wekkkkk

amanitium : haha jahat ko!

Aku Bukan Bidadari said...

Ya ya ,,aku sedang angkat tetikus dan papan kekunci dan komputer diatas kerusi yang diletakkan di atas meja. ya ya mana permpuan itu. huh.. malu jadi melayu KONON..

huh huh
yang pentign kesian mak n bapak dia..